Garantie op scripts

  • Hallo allemaal,


    Ik heb een vraag i.v.m. de garantie op scripts.
    Als ik me niet vergis ben je als je iets verkoopt in principe 2 jaar verantwoordelijk voor garantie.
    Maar hoe zit dat nu precies met het verkopen van scripts.


    Stel dat je een script verkoopt (alle rechten of gebruikslicentie) en de site wordt gehackt, is dat dan jou verantwoordelijkheid?


    Vriendelijke groeten,
    Willem Goossens

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Een script is een onderdeel van iets. Je kan dit niet 100% garanderen dat het werkt met de rest van de code.


    In de meeste gevallen als iemand iets maakt voor een ander is er een contract. Dit is ook de veiligste manier. Daarin kan je plaatsen dat je het script afgeeft in die staat als de koper dit goed vindt. Zo kan je als verkoper er niet aansprakelijk worden voor gesteld als er iets misloopt.


    Soms gebeurt het ook dat je in het contract een soort van onderhoud of service na verkoop laat zetten. Dit hangt natuurlijk af wat je na de verkoop nog aanbied of waarvoor je aansprakelelijk bent. Let hier dus mee op.



    Als je iets maakt voor iemand of laat maken voor jezelf, vergeet niet om een contract te maken. Al is het maar voor iets kleins. Een contract teveel is beter dan één te weinig en daar dan miserie mee hebben....



    Maak hierom duidelijke afspraken met de koper/verkoper. Ikzelf zeg het altijd dat de koper de files krijgt, test en betaald. Na de betaling bied ik geen support aan indien er iets foutloopt. Als de koper toch om support vraagt, wil ik dit wel doen maar onder bepaalde voorwaarden...


    Hopelijk ben je hier wat mee geholpen?

  • De vragen van topicstarter zijn nogal algemeen. Dit kun je niet zomaar met een volmondig "ja" of "nee" beantwoorden.


    Weet niet of dat 2 jaar klopt (tenzij je dit zo afspreekt?) maar dit kun je in de praktijk volgens mij ook niet goed hard maken omdat als je enkel handelt in scripts (en niet in hosting) je niet kunt garanderen dat de hoster versies van PHP et cetera aanbiedt (en in die periode aan blijft bieden) die compatibel zijn met code. Dit kunnen ook "veranderingen van buitenaf" zijn waar je geen invloed op hebt.


    Misschien kun je hier een voorbeeld nemen aan hoe het er meestal aan toe gaat (met o.a. open source code?). Stel een disclaimer op met "geen garantie" en "gebruik op eigen risico".


    Stel dat je een script verkoopt (alle rechten of gebruikslicentie) en de site wordt gehackt, is dat dan jou verantwoordelijkheid?

    Hangt helemaal van jouw rol/aandeel af in deze situatie. Ben je verantwoordelijk voor de veiligheid/hosting van de site? Heeft het script iets met de hack te maken?


    Dit is zoiets als "Ik heb een (achter)deur geplaatst in een huis waarin is ingebroken, is dat dan mijn verantwoordelijkheid/ben ik hiervoor aansprakelijk?". Geen idee? Misschien was de pui er uitgereden of is het WC-raampje ingeslagen?

  • Als ik me niet vergis ben je als je iets verkoopt in principe 2 jaar verantwoordelijk voor garantie.

    Neen, het verschilt per product. Van elektronica is dit over het algemeen twee jaar. Maar wasmachines is dit weer bijvoorbeeld 5 jaar(iirc).


    Een probleem daarbij is dat dat gaat over zaken, niet goederen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het zit met IE-rechten. Want je koopt als het ware 'rechthebbendheid'. Je koopt 'toestemming' om het te gebruiken.


    Voordat je dus gaat kijken naar de omvang van de garantie bij scripts, is het handig om eerst te kijken of er (consumenten!)garantie zit op het 'kopen' van auteursrecht.

  • Neen, het verschilt per product. Van elektronica is dit over het algemeen twee jaar. Maar wasmachines is dit weer bijvoorbeeld 5 jaar(iirc).

    Als je al spreekt over een product en je geen dienst verleend. En dat is bij een "script" heel variabel... Praat je over een volledig systeem zoals bijvoorbeeld Wordpress kan je denk ik spreken over een product.


    Praat je over een patch/plugin kun je over het verlenen van een dienst hebben i.p.v. een product, en zal je een periode support moeten bieden in je voorwaarden. Dat vervolgens het product geupdate word waardoor je patch/plugin niet meer werkt is vervolgens de support wat jij levert tot een bepaalde periode.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!