Facebook gaf misleidende informatie over Whatsapp

  • De Europese commissie vindt dat Facebook misleidende informatie gaf voorgaande aan de overname van Whatsapp in 2014. Facebook zei dat het toen geen gegevens kon combineren van Whatsapp met haar eigen platform. Vanaf augustus dit jaar doet het bedrijf dit echter wel, door onder andere meer relevante advertenties te tonen. De commissie concludeert hieruit dat Facebook gelogen heeft tijdens het goedkeuren van de overdracht. De commissie heeft Facebook tot 31 januari gegeven om te reageren op de beschuldiging. Daarna zal de zaak verder worden bekeken en kan er een maximale boete van 1% van de wereldwijde omzet van Facebook worden opgelegd (179 miljoen euro). Zelf zegt het bedrijf "constant accurate informatie" te hebben gedeeld.


    Citaat van Facebook

    "Een volledig onderzoek naar de feiten zal vaststellen dat Facebook in goed vertrouwen heeft gehandeld. We hebben constant accurate informatie gedeeld over onze technische capaciteiten en plannen, inclusief in de inzendingen over de WhatsApp-overname en in vrijwillige briefings voordat we WhatsApps privacybeleid een update gaven."


    Ik zag dit zelf ook wel een beetje aankomen, al lijkt een boete voor Facebook mij geen oplossing voor het herkrijgen van onze privacy. Denken jullie ook dat het al een verloren zaak is?


    Bron: https://tweakers.net/nieuws/11…ij-overname-whatsapp.html

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Misschien is hier sprake van een dubbele moraal. Het komt mij over dat de EC tegen alles aanschopt wat te groot / succesvol is en wanneer ze het niet rechtstreeks kunnen verbieden zoeken ze manieren om een graantje mee te pikken van het success (zo zal Nederland binnenkort wellicht ook tot een soort narcostaat verworden zijn waarbij onder toezicht van de overheid medicinale wiet wordt geëxploiteerd). If you can't fight them, join them? (overigens is er wel iets te zeggen voor legalisering van (sommige) drugs maar dat is een andere discussie)


    Het lijkt mij niet meer dan normaal dat wanneer een bedrijf een ander bedrijf inlijft dat gebruik wordt gemaakt van de schat aan klantengegevens. Dit is immers strategische informatie.


    Ik zag dit zelf ook wel een beetje aankomen, al lijkt een boete voor Facebook mij geen oplossing voor het herkrijgen van onze privacy.

    Eerst gooi je je hele hebben en houden op straat (het internet) en vervolgens doe je je beklag over (schendingen van) privacy? :/
    Je zou natuurlijk ook WhatsApp kunnen boycotten en/of overstappen op een alternatief.


    De applicatie en diensten zijn alle gratis toch? Wel eens nagedacht over hoe hier dan geld aan verdiend kan worden (of waarom dit dan toch rendabel is)? Juist, door gebruik te maken van jouw persoonlijke gegevens. Of misschien niet zozeer direct van jouw persoonlijke gegevens, maar van je koop- en surfgedrag. Dit is wederom strategische informatie die interessant is voor commerciële partijen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!