Twee derde jongeren heeft niks te verbergen

  • Naar een onderzoek van Jijvandaag blijkt dat twee derde van de jongeren tussen 12 en 24 niks te verbergen heeft. Aan het onderzoek deden 1.135 jongeren mee die een vragenlijst invulde. Volgens de onderzoekers is het onderzoek representatief op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en spreiding over het land. Uit het onderzoek komt o.a. ook naar voren dat Whatsapp nog steeds een populaire dienst is onder jongeren, maarliefst 99% gebruikt het. 59% Van deze jongeren is tevreden over de veiligheid van hun gegevens bij deze chatdienst. Want, zo blijkt uit het onderzoek, bijna 90% van de jongeren vindt online privacy wel redelijk of erg belangrijk. Een groot deel van de jongeren is zelfs bereid om een periodiek bedrag te betalen om zich van hun online privacy te verzekeren.


    Ik val zelf ook in deze leeftijdsgroep, en kan me zeker wel vinden in deze resultaten. Al verbaast het me dat veel jongeren bezig zijn met hun online privacy. Wat vinden jullie?


    Bron: http://www.eenvandaag.nl/uploa…tionale%20Privacytest.pdf

  • Ikzelf plaats nooit iets op Facebook of praat amper via Whatsapp, juist wegens privacy redenen. Daarnaast gebruik ik OTR om alles wat privacy gevoelig is te encrypten, nadeel is alleen diegene waar je het naartoe stuurt ook OTR moet gebruiken.


    Ik denk alleen zelf dat het weinig zin heeft want niemand heeft tegenwoordig meer "privacy". Waarom? Je wordt op de weg onbewust gevolgd met je kenteken, je telefoon stuurt elke x-periode een signaal naar je ISP, in sommige lantaarnpalen zitten camera's etc.

  • Ikzelf plaats nooit iets op Facebook of praat amper via Whatsapp, juist wegens privacy redenen. Daarnaast gebruik ik OTR om alles wat privacy gevoelig is te encrypten, nadeel is alleen diegene waar je het naartoe stuurt ook OTR moet gebruiken.


    Ik denk alleen zelf dat het weinig zin heeft want niemand heeft tegenwoordig meer "privacy". Waarom? Je wordt op de weg onbewust gevolgd met je kenteken, je telefoon stuurt elke x-periode een signaal naar je ISP, in sommige lantaarnpalen zitten camera's etc.

    Maar als je dan wel Facebook en Whatsapp op je telefoon hebt, wordt je net zo goed gevolgd als de rest toch?

  • Maar als je dan wel Facebook en Whatsapp op je telefoon hebt, wordt je net zo goed gevolgd als de rest toch?

    Je wordt sowieso gevolgd ;) ik stuur zoals ik zelf aangeef gevoelige informatie via OTR, dit is een protocol waarbij je net als met SSH een "public key" moet geven aan de ontvangende partij

  • zodra je al een internet aansluiting hebt is het eigenlijk zo goed als voorbij

    Eerder een uitgaand signaal, zoals ik boven al zeg... je telefoon stuurt automatisch een signaal terug naar je ISP wanneer hij controleert of er nog steeds een verbinding actief is en met deze informatie kunnen ze precies tracken waar jij je bevind net als een GPS driehoek...

  • jongeren hebben niets te verbergen <--> jongeren vinden privacy erg belangrijk


    Ik kan dit niet rijmen.


    Vind het wel grappig dat je ((on)bewust?) kiest voor het online leven en vervolgens je beklag doet dat je "sociale leven" (lees: consumentengedrag) gemonitord/uitgemolken wordt. Dat gebeurt omdat daar blijkbaar geld te halen valt.


    Maar dat keurslijf heb je jezelf toch echt aangemeten. Je doet immers zelf aan al die flauwekul mee. Consumptiemaatschappijslavernij 2.0?

  • Maar als je dan wel Facebook en Whatsapp op je telefoon hebt, wordt je net zo goed gevolgd als de rest toch?

    klopt niet helemaal. Je kan op je smartphone locatie uitschakelen. Ik doe dit met veel apps die ik installeer. Ik blokeer de locatie en andere items.


    Bijvoorbeeld kan facebook geen locatie, microfoon, camera en dergelijk gebruiken.


    Whatsapp kan enkel internet gebruiken en microfoon bij mij.


    Ik weer ook wel dat je met een smartphone gevolgd kan worden. Maar ik kijk maandelijks naar de privacy instellingen. Hoe minder ze krijgen hoe beter.:)

  • Volgens mij had Luuk Koelman hier een (hele?) tijd geleden een column over geschreven, specifiek dat mensen zich zorgen maakten over hun online privacy.


    Hij zette in zijn column uiteen dat die personen blijkbaar een nogal hoge dunk van zichzelf hadden en het eigenlijk helemaal niet interessant was wat die mensen allemaal aan het uitspoken waren. Dus zelfs al kunnen allerlei externe partijen (zoals veiligheidsdiensten /tinfoilhat), potentieel, zien wat je doet, het is simpelweg niet boeiend genoeg.


    En over de uitslagen van dat onderzoek, wordt ergens gezegd dat deze naar beste vermogen naar waarheid zijn ingevuld? Ik kan ook zeggen dat ik niets te verbergen heb terwijl er, bij wijze van spreken, twee lijken in het fundament onder mijn tuinhuisje zijn verwerkt. Volgend onderzoek: "75% van enqueteinvullers liegt wel eens bij invullen"? Als jij iemand rechtuit vraagt "Heb jij iets te verbergen?" wat antwoord jij dan? :p

  • En over de uitslagen van dat onderzoek, wordt ergens gezegd dat deze naar beste vermogen naar waarheid zijn ingevuld? Ik kan ook zeggen dat ik niets te verbergen heb terwijl er, bij wijze van spreken, twee lijken in het fundament onder mijn tuinhuisje zijn verwerkt. Volgend onderzoek: "75% van enqueteinvullers liegt wel eens bij invullen"? Als jij iemand rechtuit vraagt "Heb jij iets te verbergen?" wat antwoord jij dan? :p

    Weet je zeker dat 75% van de invullers het niet altijd naar waarheid invult? Ikzelf zie geen reden om te liegen als ik een enquête invul. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je de enquête met 'droomantwoorden' invult. Bijvoorbeeld: Ja, ik zou het geweldig vinden als ik me volkomen veilig voel op Whatsapp, dus dat vul ik in. Of ja, ik zou het tof vinden als ik voor 50 cent per maand gegarandeerd online privacy heb. Ik kan het me alleen niet voorstellen dat je expres foute antwoorden in een enquête invult.


    Ik denk dat je bedoelt dat je het tegenstrijdig vindt klinken dat privacy belangrijk wordt gevonden, terwijl diezelfde jongeren aangeven niks te verbergen hebben? Klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar dat betekent hopelijk niet dat het niet samen kan gaan. Waarom zouden internetgebruikers geen online privacy kunnen hebben?


    Ik zal eerlijk toegeven dat ik zelf voor het online leven heb gekozen, ik klaag dan ook niet (al te veel) over mijn privacy. Als ik je reactie zo lees suggereer je alleen wel dat je een 'keuze' hebt of je je op het internet begeeft of niet. Ik ben van mening dat daar tegenwoordig niet echt meer een keuze in is en dat iedereen in een modernere maatschappij wel mee moet doen aan het online leven. ;)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!