nginx to apache

  • Beste leden,


    Gisteren heb ik mijn server geupdate echter heb ik ook perongeluk nginx geinstalleerd en nu blijkt dat .htacces niet meer werkt.


    Hoe kan ik nginx verwijderen en apache herinstalleren en activeren?


    Ik heb van alles afgezocht maar niets helpt.

  • @wimmpie nginx is "slechts" het platform. Er is geen enkele garantie dat pakketten die werkten onder Apache ook (out-of-the-box) werken onder nginx. Deze twee kun je niet zomaar verwisselen als een paar sokken. Althans niet zonder enkele (uitgebreide) tests.


    @Starohosting ik weet weinig van wat een update precies omvat, maar is het niet mogelijk om een soort van backup/herstelpunt te maken voordat je een update begint? Het lijkt mij nogal lijp als je allerlei complexe operaties uit gaat voeren die je niet terug kunt draaien. Je moet altijd terug kunnen anders loop je mogelijk vast. Zelfs als de update slaagt, wat nu aan de orde is. Een update zou moeten gebeuren middels een vaste procedure waarbij je te allen tijde terug kunt.

  • Geen idee. Ik ben geen sysbeheerder.


    Maar zoals met zoveel problemen kun je de verdeel-en-heers strategie toepassen. Deel dit probleem in (ten minste) twee stappen op:


    - het verwijderen van nginx
    - (her)installatie apache


    Onderzoek per geval wat hier voor nodig is, en ga dan pas dingen doen. En documenteer dit ook, zodat je de volgende keer niet al dit werk opnieuw kunt doen. Deze twee zaken kun je ook in complete afzondering behandelen lijkt mij, dus doe dat ook - focus je volledig op een (deel)taak. Misschien moet je nu ook nog dingen backuppen voordat je ze voorgoed wegveegt (database?).


    Het klinkt flauw, maar ik hoop dat dit ook een soort van leermoment is. Ik weet niet hoeveel stront je hebt hierdoor, maar je staat nu vast in de stront. Zorg altijd dat je weer uit de stront kunt komen (in het vervolg).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!