Centos server met directadmin backup

  • Goede namiddag,


    Ik heb VPS met centos en directadmin. Daarom heb ik 2 namservers (elk een appart IP4) met meerdere websites draaien.
    Elke nacht draait er een backup met al mijn user files + mysql files naar een 2 de server (die draait op 1 testwebsite van mij + dns, geen namservers)


    Ik heb ergens gelezen dat je via nameserver 3 je ip kan ingeven van je 2de server. om zo je domein eraan te koppelen


    Ik zou graag een 2 de volwaardige server willen draaien voor als de eerste server plat zou vallen, dat ik nog steeds alles heb draaien.
    Maar ik ben dus op zoek naar een manier wanneer iemand een bestand aanpast (of iets in mysql) dat dit ook direct gebeurt op de andere server.


    Hoe kan ik er dus voor zorgen dat ik 2 identieke servers heb draaien inclusief DNS?
    Tevens ben ik op mijn testserver aan het experimenteren naar IPV6. Is de combinatie namserver 1 IPV4 en ns2 IPV6 mogelijk? dit zou ik dan ook willen voor ns3 & 4


    Dus de grote vraag is hoe ik dit allemaal kan synchroniseren? Ik start binnenkort met de installatie ervan, wil dus graag dit proberen te laten werken.

  • Hey Aaron,


    Hoe je precies twee directadmin servers kan syncen zou ik helaas niet weten. DNS servers zelf ondersteunen vaak wel de mogelijkheid om één of meerdere servers met elkaar te syncen. Zo hoef je maar op één DNS server een zone aan te passen, waarna de wijzigingen worden doorgevoerd bij de overige DNS servers.


    Zelf gebruik ik PowerDNS met een MySQL backend. De MySQL database servers staan in mijn geval op master-slave replication, wat inhoud dat wanneer de master database een wijziging krijgt, de slave database (nameserver 2) de wijziging overneemt van de master. Op die manier heb ik zelf twee databases die zichzelf synchroon houden.


    Een fail-save maken met een DNS server, zou bijvoorbeeld kunnen doen door twee A records in het domeinnaam te plaatsen, met de zelfde naam. Het eerste A record gaat naar server 1, en de tweede naar de backup server. Wat een client op dat moment doet, is dat de gehele lijst met A record wordt ontvangen en de eerste A record wordt gepakt (dacht ik, kan ook zijn dat hij een random record pakt). Wanneer de verbinding naar de server mislukt, pakt de client een andere A record uit het lijstje en wordt die geprobeerd. Nadeel is hierbij wel dat wanneer server 1 plat is, en de client probeert te verbinden naar server 1 voordat hij naar server 2 gaat, de verbinding eerst een time-out moet geven wat soms 30 seconde kan duren.


    Voor wat diepere uitleg, heb ik een reply gevonden op stackexchange.com dat hier te vinden is.


    Succes!!

  • Bedankt voor je reactie!
    ik heb momenteel 2 identieke servers draaien, waar ik de multiserver functie gebruik van Directadmin.
    nu wordt de dns en de mails steeds bijgehouden op de 2de server.


    Ik probeer mij te verdiepen in powerdns met mysql backend. alvast bedankt hiervoor!


    Maar ik ben nog op zoek naar een manier om de rest te sychroniseren.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!