Wat maakt games leuk

  • Hallo allemaal,


    zoals waarschijnlijk velen van jullie afstammen uit de periode van de crime games vroeg ik me het volgende af:
    Waarom zijn ze verdwenen? En nog beter wat maakt games leuk?


    Volgens mij was één van de problemen met crime games dat ze met teveel waren en gewoon te weinig vernieuwend.
    Maar daarmee komt ook deze vraag: Als je nu een crimegame begint, zou je nog success kunnen hebben?


    Het maken van grafische games is, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, onmogelijk om op te boksen tegen de professionals.
    Maar zouden nieuwe game elementen of een goede verhaallijn helpen?


    Edit: Waarom zijn online games altijd multiplayer? Zou het mogelijk zijn op ze gewoon singleplayer toe doen?
    Zoals een standaard game, alleen dan overal en altijd beschikbaar?


    Wat is jullie mening hierover?


    Willem

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Waarom zijn online games altijd multiplayer?

    Laat ik deze vraag met een vraag beantwoorden: waarom zou je een single player online spel maken? ik bedoel, wat zou het punt daarvan zijn. Online is nagenoeg altijd synoniem met multiplayer.


    De indruk (en een indruk kan altijd verkeerd zijn) van "crime games" die ik altijd heb gehad is dat deze doorgaans niet fantastisch geprogrammeerd waren en nogal infantiel overkwamen. Dit gebrek aan kwaliteit kan gevolgen hebben voor de "stickyness" of "(her)speelwaarde".


    Ik denk dat "gameplay" de belangrijkste factor is - hoe plezierig is het om te spelen. Hierbij bedoel ik niet onderhoudend of gemakkelijk, maar misschien een combinatie van al dit soort dingen. Backstory en gelikte graphics leggen het na verloop van tijd hiertegen af. Een spel moet een zeker je-ne-sais-quoi hebben om het te blijven spelen (noem het een "soepele speelervaring", wellicht is dat nog de beste verwoording van "gameplay"). Of je bent het na verloop van tijd "gewend" (ook wel "verslaafd" in de volksmond).


    Daarnaast is de keuze tegenwoordig veel groter en de aandachtsspanne en doorzettingsvermogen van het publiek aanzienlijk korter. En mogelijk worden veel meer psychologische inzichten losgelaten op een spel bij de ontwikkeling ervan. De gaming industrie is ook, op een heleboel manieren, veel volwassener geworden in de loop der jaren.

  • @FangorN: Ik ben het eens met praktisch alles wat je zegt.


    Behalve dit: waarom zou je geen online single player game maken? Je zou het overal kunnen spelen, je telefoon, je laptop, ... het enige wat je nodig hebt is internet. Dat lijkt me op zich wel erg handig. Gewoon als tijdverdrijf...


    Bij crimegames hadden inderdaad allemaal dezelfde gameplay, dus als je er eentje hebt gespeeld dan heb je ze allemaal gespeeld.

  • waarom zou je geen online single player game maken? Je zou het overal kunnen spelen, je telefoon, je laptop

    Net alsof een "crime" game zoveel van je internet bundel gebruikt... In zo'n geval kun je beter een single player spel gewoon downloaden in de Appstore...


    Wat mij persoonlijk het meeste stoort aan text-based games is dat er te weinig variatie is m.b.t. gameplay... Waarom zou je bijvoorbeeld in Tribalwars 1000 dorpen gaan beheren als je voor elk van deze 1000 dorpen elke keer weer dezelfde stomme upgrades moet aanklikken etc.

  • Voor sommigen spreekt een textbased spel nog tot de verbeelding, voor anderen wellicht niet :).


    Mogelijk ben jij niet het type dat een boek leest maar liever de film kijkt? Dit zal per persoon verschillen.


    Maar inderdaad, als ergens weinig variatie in zit wordt/is het al snel eentonig. Maakt eigenlijk weinig uit hoe je dit verpakt.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!