Een mobielabonoment met telefoon voortaan een lening?

  • Binnenkort word een abonnement waarbij je een telefoon krijgt als lening gezien. Ze brengen de abonnementen onder de mensen onder het mom je krijgt er een gratis bij. Maar echter betaal je in je abonoment een bepaald bedrag voor het toestel. Dit word gezien als "koop op afbetaling" zo heeft de hoge raad bepaald.


    De providers waren hier natuurlijk niet mee eens en zijn in gesprek gegaan met de minister van financiën. Echter zijn ze er samen niet uitgekomen en gaan binnenkort de regels toch in.


    wat gaat er veranderen?
    - Na de reclame spotjes van mobiele providers word de bekende slogan "Geld lenen kost geld" toegevoegd
    - Als de waarde van het Toestel hoger is dan €250 dan moet eerst je Financiële situatie getoetst worden mensen met hogere schulden kunnen geen abonnement afsluiten.
    - Ook zal je 'lening" aangemeld worden bij het bureau kredietregistratie


    Mensen met schulden kunnen nog wel een simnonly abonnement afsluiten deze is zonder toestel en word niet gezien als lening.


    Wat vind jij van deze nieuwe regeling?


    (bron)

  • Ik ben het 110% eens met deze regeling.


    De toestellen die je bij zo'n abonnement "krijgt" -het betreft vaak redelijk nieuwe of zelfs de allernieuwste modellen- kosten meestal honderden euro's. Elk weldenkend mens snapt dat slogans als "0 EURO" of "X EURO PER MAAND" meer betekenen dan enkel dat, of gewoon niet waar kunnen zijn. Vooral als je eens kijkt naar wat zo'n toestel los kost.


    Tegenwoordig lees ik steeds vaker dat steeds grotere aandelen van bovolkingsgroepen (tieners, twintigers, (jonge) gezinnen) leven met een schuld. Alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Het wordt ook met de paplepel ingegoten op deze manier. Is het belangrijker dat je het laatste speeltje hebt dan dat je financiële administratie op orde is? In het kader van "als je haar maar goed zit" :/.


    We moeten af van de mentaliteit dat het "OK" is om dingen te kopen waar we eigenlijk het geld niet voor hebben. Tijd om de tering weer naar de nering te zetten.

  • Helemaal met FangorN eens, ze doen maar tegenwoordig of het allemaal niks kost.


    Heb een eenvoudig toestel, kan er mee bellen en beetje internetten , de rest doe ik thuis wel op de laptop, auto openen doe ik gewoon met me sleutels en me kachel lager zetten met het handje ;)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!