Advertentiebedrijven de grootste bedreiging voor onze privacy

  • Het is al weer een aantal jaar geleden dat Edward Snowden naarbuiten kwam met de werkwijze van de NSA. Velen zagen dit als de grootste bedreiging voor de privacy van internetgebruikers. Jon Callas, mede-oprichter van het bedrijf Silent Circle (bekend van de Blackphone), is het hier niet mee eens. Volgens Callas zijn advertentiebedrijven, zoals Google, de grootste bedreiging voor onze privacy. Steeds meer internetgebruikers willen zich beschermen tegen deze advertenties volgens Callas. Dit is terug te zien in het toenemende gebruik van adblockers. Internetbedrijven bezitten namelijk veel meer gegevens over gebruikers dan overheden. Deze gegevens worden gebruikt om bijvoorbeeld advertenties 'based on interests' te laten zien. Volgens Callas moeten internetbedrijven juist inzetten op de bescherming van de privacy van hun gebruikers. In te toekomst zullen volgens hem namelijk steeds meer gebruikers adblockers gaan gebruiken, waardoor de inkomsten uit advertenties zullen kelderen.


    Ik zie zelf ook al jaren bedrijven als Google en Facebook de grootste bedreiging voor mijn privacy. Ik heb het eerlijk gezegd al opgegeven om mijn gegevens te beschermen voor dit soort bedrijven. Wat vinden jullie hiervan? Zijn overheden of internetbedrijven de grootste bedreiging? En beschermen jullie je privacy op het internet?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!