Gevangenisstraf voor ontwikkelaar BlackShades-malware

  • Een man uit de Amerikaanse staat Arizona heeft vijf jaar voorwaardelijke celstraf gekregen. De man was een van de ontwikkelaars van het programma BlackShades. Deze malware versleutelde bestanden in ruil voor losgeld en het kon ook de computer op afstand besturen. Er zijn gevallen bekend waarbij de malware naaktfoto's maakte via een webcam. BlackShades was tussen 2010 en 2014 te koop en had maarliefst 6.000 betalende gebruikers.


    Dit nieuwtje interesseerde mij allereerst niet heel erg, tot ik in de commentsectie van Tweakers wel wat interessants tegenkwam. Deze man mag dan een 'fout' programma hebben ontwikkeld, maar hier is ook ongeloofelijk veel talent voor nodig. Zouden we dit talent niet moeten gebruiken binnen bijvoorbeeld grote tech bedrijven, in plaats van het wegstoppen?


    Ik vind het zelf eigenlijk wel een goed idee om dit soort mensen te gebruiken om de veiligheid van computers en het internet te verbeteren. Natuurlijk heeft deze man iets fout gedaan en hiervoor moet hij ook wel een flinke boete betalen, maar het wegstoppen van zulk talent lijkt mij erg jammer. Er is al veel vraag binnen de ICT sectie, vooral naar dit soort mensen.


    Bron: http://tweakers.net/nieuws/107…-straf-van-vijf-jaar.html

  • Ik ben van mening dat dit soort mensen niet achter de tralies horen, natuurlijk hebben ze iets fout gedaan laten we dit niet vergeten. Maar waarom zou je ze niet de keuze geven om voor een bedrijf te gaan werken of een celstraf?


    Celstraf zorgt er juist voor dat deze mensen onder de radar gaan werken, en hiermee maak je meer schade dan nodig is. Deze mensen hebben talent en daar moet je gebruik van maken, laat bedrijven deze mensen een kans bieden zich op het rechte pad te zetten.

  • Vind wel dat je ze moet straffen, talend kan je ook op andere manieren laten zien.
    Als ik een grote bank kraak doe en wordt gepakt, dan nemen ze me ook niet aan om de banken te beveiligen. Tis gewoon stelen.
    Jammer maar helaas, dan moet je talenten op een andere manier maar laten zien.

  • @Optium, @WMDiensten


    Deze discussie zag ik bij Tweakers ook ontstaan,
    Dus om even verwarring te verkopen,
    De persoon die nu veroordeeld is tot 5 jaar voorwaardelijk is niet de persoon die het programma gekocht / misbruikt heeft maar de persoon die dit programma ontwikkeld heeft.

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

  • @Tieske *mede* ontwikkeld.


    Wie zegt dat hier niet allang sprake van is?


    Denk aan het schrijven van virussen en remedies hiervoor. Bedrijven die virusscanners verkopen varen hier wel bij.


    /tinfoilhat


    Iemand zijn talent kan op deze manier onderkend worden (als ook echt blijkt dat iemand echt het e.e.a. in zijn mars heeft), maar het was waarschijnlijk nooit de bedoeling van de (mede)maker (onduidelijk is trouwens zijn eigen aandeel in het proces van de creatie hiervan) geweest om gepakt te worden.


    Ook betreft het waarschijnlijk geen ingewikkelde grap waarbij gedupeerden op een zeker moment al hun geld weer terugkrijgen. Het gemaakte programma kon eigenlijk op geen goede manier gebruikt worden, het doel ervan was ook wel min of meer duidelijk.


    Toegegeven, hier is wel sprake van een dubbele moraal zoals in de reacties op het artikel op tweakers wordt aangehaald.


    Maar in zijn algemeenheid, zou jij iemand met een strafblad en een historie van (het schrijven van software voor het) in gijzeling nemen van persoonlijke gegevens voor eigen gewin in een positie plaatsen waarin dit weer kan gebeuren (binnen jouw eigen bedrijf)? Hell. No. Dit zou m.i. nogal naïef zijn, en daarnaast een beloning voor slecht gedrag.


    N.B. er staat nergens in het artikel dat de makers zelf gebruik maakten van het programma en mensen hebben afgeperst. Desalniettemin zou je een voorspelling kunnen doen wat er gebeurt als je zo'n programma te koop zet ...


    Daarnaast, 5 jaar voorwaardelijk, een taakstraf van 500 uur en 40k boete is nogal mild als je dit vergelijkt met zijn maat (die hij heeft verlinkt voor strafvermindering, mogelijk onder enige druk).


    Nee, het moreel kompas van dit individu wijst geenszins naar het noorden.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!