Simpel CMS gezocht.

  • Hallo Ictscripters,



    Na een hele lange tijd niks meer te hebben gedaan wil ik graag weer beginnen met het in elkaar zetten van websites.
    Nu zoek ik een CMS systeem die zo simpel mogelijk is gemaakt in de volgende talen:



    - Html
    - Css
    - Php*
    - Js**



    Waarom zo simpel mogelijk.
    Omdat ik al jaren niet actief bezig geweest ben met het in elkaar zetten van een website wil ik graag een basis. Zodat ik het zelf moet uitbreiden en dus dingen moet onderzoeken.
    Zelf heb ik geen tijd om eerst nog helemaal bezig te gaan met de basis omdat mijn leerproces dan velen maler langer duurt i.v.m geen goeie voorbeelden. De CMS systemen die ik tegenkom op het internet zijn vaak te groot en/of te lastig om er in te stappen.



    Eisen:
    - Makkelijk integreerbaar layout.
    - Layout in html/css (geen Photoshop).
    - Tekst en uitleg bij functies (in de code).
    - Een simpele slideshow (Het liefst ook met uitleg).
    - Een veilige beheerderspaneel.
    - Contact pagina (met mail en database)
    - makkelijk pagina's kunnen creëren in het beheerderspaneel.
    - Statistieken pagina.



    Beloning:
    € XXX



    * Hiermee bedoel ik echter OOP maar wel simpel.
    ** Ik weet niet precies of de slideshow nou JS, Ajax of jQuery is.



    Indien interesse graag een privé bericht.



    Met vriendelijke groet,



    Frank Sijbom

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Je zou ook kunnen overwegen om zelf iets simpels in elkaar te draaien, dat hoeft in eerste instantie helemaal niet zo complex of uitgebreid te zijn.


    Slideshow: gebruik een ui-plugin van jQuery (en gebruik jQuery voor JavaScript-zaken in het algemeen).


    Veilig beheerspaneel: kan in eerste instantie eenvoudig; wat zou dit allemaal moeten kunnen doen?


    Contact pagina: lijkt mij niet zo ingewikkeld; gebruik PHPMailer voor mail-specifieke zaken.


    Pagina's creëren: wat zouden deze pagina's moeten doen? Bedoel je artikelen? Maak een klein artikel-systeempje.


    Statistieken-pagina: gebruik Google Analytics. Deze hebben al wat langer ervaring met statistieken verzamelen :).


    Als je een beetje handig functionaliteit "inkoopt" (dit hoeft verder helemaal niets te kosten) dan kun je snel van start. Gebruik handige tools/libraries die hun nut en waarde bewezen hebben.


    En voor de opbouw van pagina's (maintemplates, paginatypes) heb je zo wat code in elkaar gefietst. Als je daar een voorbeeld van wilt dan hoor ik het wel.

  • Neem eens een kijkje op de website van drupal, zeer handige CMS waarbij je een website bouwt zonder 1 regel code te moeten (en ik zei niet mogen) schrijven.
    https://www.drupal.org/
    Ook hebben ze de dag van vandaag 100den modules beschikbaar die je meteen kan gebruiken in je website.
    Zeker een van de betere als je opzoek bent naar een stabiele en goed ondersteunde CMS systeem.


    En volgens mij moet die statistiek module daar ook wel zeker ergens te vinden zijn ;)
    En simpel is drupal zeker, naar mijn mening een van de simpelste die er is, je kan namelijk content toevoegen / bewerken alsof je op je site zelf zou browsen. Zo zie je ook meteen welke aanpassingen je maakt en hoe het toont op de pagina.

  • Hallo iedereen,


    Ik zal even kort antwoord geven op een paar vragen, later op de dag zal ik overal wat uitgebreider op ingaan.


    Ten eerste, Ferhat heeft gelijk, ik wil graag een "makkelijk" minimaal systeem. Dit omdat ik dan een kleine basis heb waar ik op verder kan gaan. En na mijn idee dan weer sneller back in to the game kom. Hierdoor vallen Drupal en cmsmadesimple dus af. Dit is mij al te groot en er staat geen tekst en uitleg bij. Tevens wil het leren en niet kopiëren en plakken. Toch bedankt voor het mee denken!


    FangorN, bedankt voor uw reactie, ik zal eens even rond snuffelen op het internet met uw lijstje.


    Verder heb ik al berichten ontvangen met personen die dit voor mij kunnen realiseren en dus heb ik nu meerdere opties om te kijken wat ik wil en wat mij het beste lijkt.


    Iedereen bedankt en ik zeg weltrusten!


    Frank Sijbom

  • FangorN, bedankt voor uw reactie, ik zal eens even rond snuffelen op het internet met uw lijstje.

    Geen probleem. Dat zijn trouwens wel allemaal losse componenten, je zult deze dus nog wel ergens samen moeten brengen.


    Om je een voorbeeld te geven van hoe je pagina's (in zijn simpelste vorm) zou kunnen opbouwen de volgende klasse Page (page.php). Deze klasse dient als sjabloon om andere klasses (bijvoorbeeld een contactformulier) op te bouwen. Hierin zou je ook je standaard navigatie + layout in kunnen stoppen.


    Vervolgens maak je een class die hiervan is afgeleid, bijvoorbeeld Form (form.php). Omdat je voortborduurt op Page (page.php) doe je geen dingen dubbel:


    En tot slot maak je een index.php of een andere PHP bestand waarin je deze klasses laadt en uitvoert:

    PHP
    <?php
    require_once './form.php';
    
    
    $form = new Page_Form();
    $form->execute();
    ?>


    Dit is slechts een simpele variant, maar deze kun je uitbouwen tot een CMS. Het bovenstaande vormde de basis van het CMS dat ik als oefening aan het bouwen ben, mijn persoonlijke website maakt hier gebruik van. Deze heeft ook al een vrij uitgebreide backend waarmee je (redelijk) eenvoudig pagina's kunt maken:



    Mocht jij -of iemand- hier vragen over hebben wil ik hier best het een en ander over uitleggen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!