Welke methode zouden jullie kiezen?

  • Waar zouden jullie de update melding plaatsen? 12

    1. Via een popup melding als een update beschikbaar is (2) 17%
    2. Op de dashboard overzichtspagina, wordt getoond als widget (10) 83%
    3. Andere manier, verklaar in een reactie (0) 0%

    Goedenavond allemaal,


    Voor een update op me bestaande module voor WHMCS ben ik een updater aan het maken zoals jullie wellicht via dit topic hadden gelezen. Nu wil ik een melding richting de beheerder geven zodat ze zien of er nieuwe versie is.


    Nu heb ik hiervoor twee opties gekregen waarvan één hele slimme namens @Starohosting, welke optie zouden jullie gebruiken?




    Poll opties zijn:


    1) Via een popup melding tijdens inloggen, wanneer een admin inlogd krijgt hij éénmalig een popup wanneer een nieuwe versie aanwezig is. Als dit niet het geval is zal de popup ook niet weergeven worden.


    2) Via een dashboard widget waarbij men op de dashboard altijd een overzicht heeft, dit is een veel gebruikte pagina voor de mensen die WHMCS gebruiken en dus een goede optie.


    3) Een andere optie, graag verklaren in een reactie zodat ik hier direct op kan inspelen.


    De poll eindigd op Vrijdag om 15:00, uit dat resultaat zal ik een optie maken voor de module.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Idd dashboard is het klant vriendelijks, je kan het ook terug vinden als je wat gemist hebt.
    Popup is leuk voor kleine melding maar voor de rest heeft het niks.


    Misschien een mail als extra toevoeging dat er een update beschikbaar is, mochten ze niet vaak online komen.

  • @Victor
    Dat vermoeden heb ik inderdaad zelf ook, wilde op de widget nog wat extra ideeën verwerken wat in een popup als druk ervaren kan worden.


    @Opium
    Bedankt voor je feedback, mailen vind ik persoonlijk niet echt slim. Ik wil juist van het hele e-mail verhaal af door deze toevoegen te doen. Popup is inderdaad beter voor kleine, niet belangrijke, meldingen dat ben ik met je eens.

  • Ik vindt het dashboard wel al vrij druk, om hier nog een extra melding aan toe te voegen lijkt me niet heel vriendelijk. Als er niet heel vaak update's uitkomen en zeker wanneer deze belangrijk zijn voor de dienstverlening zou ik het gewoon als popup aanbieden, hoe 'on vriendelijk' dat ook mag zijn.

  • @Puurhost


    De widget zal gewoon inklapbaar zijn, hoeft dus niet open te staan, jij bepaald uiteindelijk wat open/dicht is op je dashboard. Je kan overigens ook de widget verplaatsen, als je hem minder belangrijk vind kan je hem heel simpel onderin slepen.

    Daarom is het handig dat er een popup komt...
    Stel dat de gebruiker hem ver weg sleept, en jij stuurt een belangrijke update zal hij dat niet direct kunnen zien...

  • Is dit een call to action richting beheerders? Moeten beheerders vervolgens zelf handmatige stappen doorlopen zoals updates selecteren en op een installeer- of update-knop drukken?


    Als er niets te melden valt of wanneer beheerders verder geen invloed kunnen uitoefenen op dit proces dan zou ik hun (initieel) niet lastig vallen met boodschappen. In het laatste geval stel je hun namelijk voor een voldongen feit: "Update xyz geinstalleerd", als je elke keer dit soort boodschappen moet gaan wegklikken -of simpelweg lezen omdat ze op je scherm getoond worden-, dat gaat snel vervelen.


    En wanneer het handmatige updates zijn, hoe zorg je er dan voor dat de updates in de goede volgorde plaatsvinden? Het lijkt mij dat er ook afhankelijkheden tussen updates zitten?


    Ik heb een tijdje gewerkt met Magento, en wat daar gebeurt vond ik wel goed werken, al is het niet heel erg gebruiksvriendelijk, maar het doel lijkt mij het attent maken op updates.


    Enerzijds wordt er op een soort "backend frontpage" de openstaande "notificaties" getoond met een "mate van ernst", meestal gerelateerd aan security (low, medium, high ofzo). Hiermee geef je ook meteen een indicatie of het zaak is dat je direct een ingreep doet, of dat je deze kunt opsparen ofzo.


    Daarnaast is er een apart "notifications" paneel wat in feite ook een soort van changelog /to-update list is. Dit is volgens mij ook de enige plek waar je de notificatie als "gelezen" kunt markeren en/of kunt verwijderen (maar dat helpt je historie eigenlijk om zeep). Dit zorgt er wel voor dat het haast onmogelijk is dat je een notificatie mist, waarbij het eerdergenoemde doel dus wordt bereikt.


    Ik zou eerst eigenlijk kijken of het mogelijk is om (toch) alles volledig te automatiseren zonder het ingrijpen van beheerders, ik neem aan dat die updates toch geinstalleerd moeten worden? Het lijkt mij geen optie om niet te updaten/deels te updaten? De changelog is dan nog steeds een goed idee, omdat je daar een totaaloverzicht hebt (zou je daar in geinteresseerd zijn) die bijvoorbeeld ook zou kunnen aangeven wanneer een update is geinstalleerd.


    Als er geen handmatig ingrijpen van beheerders nodig is (de updates gaan vanzelf) dan zou ik hier geen boodschappen over tonen, ze kunnen hier namelijk helemaal niks mee :). En als ze dan toch willen weten wat er allemaal op de achtergrond gebeurt kunnen ze de changelog raadplegen.


    Of toon een kleine boodschap "Er zijn X updates beschikbaar" die je doorverwijst naar de "changelog" pagina waar je ook de updates kunt installeren / negeren ofzo. (a la Windows Update)


    Of werk met kleuren die aangeven wat de status is van verscheidene onderdelen (a la Norton). Groen = goed, oranje = opletten, rood = aandacht vereist.

  • @FangorN
    Er worden niet alleen updates vermeld, dat is het punt dus juist dat we voor een dashboard item willen gaan.


    Updates worden vooraf eerst grondig getest, hierna updaten wij alleen wat nodig is dus geen onnodige bestanden. De complete versie wordt eerst in zijn volledigheid getest op eigen omgeving en andere omgevingen (testers).


    Updates zijn voornamelijk verbeteringen of nieuwe updates, cruciale updates mailen we hierop liever zodat iedereen direct op de hoogte is en kan bijwerken vanuit de updater.


    Bij iedere update leveren we een changelog inzicht, hier kan de klant precies zien wat verbeterd of vernieuwd is binnen de module.


    Het automatiseren verhaal ben ik met je eens, daarom kijken we eerst naar de mogelijkheden hiervan. Omdat het instellen nu eigenlijk een soort van verborgen is en niet eens in hun Documentatie zichtbaar is moeten wij dus gaan vertellen waar dit zit. Hierop willen we liever een automatische installatie laten uitvoeren zodat alles zonder acties wordt ingesteld.


    Ik ben zelf persoonlijk geen fan van automatisch bijwerken, wil hier graag zelf grip op hebben zoals vele mensen denk ik.


    @Ferhat.Remory
    Automatisch updaten doen we liever niet aan zoals hierboven in quote vermeld is, alle gebruikers worden bij dat soort fouten direct benaderd zodat ze ervan op de hoogte zijn.



    Edit:
    Blijkbaar is er geen manier om dit te automatiseren, ik ga dus even een manier verzinnen die dit via een omweg toch doet zodat de beheerder geen hinder ondervind hierin.

  • @Puurhost
    Was zelf ook wel verbaasd eerlijk gezegd, ze hebben me net gezegd dat dit alleen handmatig mogelijk is. Echter zie ik al hoe dit opgeslagen wordt dus ga een action hook maken, deze zal dan automatisch de widget activeren.


    Of wat een optie is dat ik via de module installatie pagina aangeef of klanten het wel/niet willen, dan krijgen zei uiteindelijk de keuze hiervoor. Je kan namelijk opties opgeven die ze met een simpele ja/nee kunnen beheren op dat moment. Iets simpeler te vinden en ook nog steeds in eigen beheer.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!