File permissions

  • Beste lezer,


    Ik ben sinds kort over gestapt van Windows naar Linux (Ubuntu). Ik heb er vroeger veel mee gewerkt, maar ben het nu een beetje verleerd.


    Ik heb een een virtuele host opgezet met Nginx. Ik wil één Laravel site bouwen. Ik heb inmiddels alles opgezet en alles werkt. Alleen staan de permissies nog niet helemaal goed. Het ownership staat ingesteld op root:www-data, mijn gebruiker is 'dees'. Nu wil ik via mijn editor (Phpstorm) bestanden kunnen wijzigen, maar omdat deze op root:www-data staan lukt dat niet. Weet iemand op welke permissies/groepen ik mijn folder moet zetten zodanige dat alles naar behoren werkt en ik gewoon mijn bestanden via de editor kan bewerken? chmod 777 is geen optie.


    Alvast bedankt!

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Let wel op als je dit doet dat je www-data ook nog schrijf rechten heeft, kan zijn i.v.m. met caching ed. dat de www-data user rechten nodig heeft om data weg te schrijven, daarnaast bijvoorbeeld bij een installatie dat www-data rechten heeft om een config file te schrijven etc.


    je bent beter af om een usergroup aan te maken waar jij en www-data inzitten en die vervolgens group owner rechten geeft, dan weet je zeker dat het goed gaat.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!