Eigen bedrijf

  • hallo,
    Kijk ook of er een markt is voor je "idee".
    praat er met een paar mensen/vrienden over dat je echt vertrouwd (dat ze niet met het idee gaan lopen).
    => hiermee moet je wel opletten want misschien denken ze van neen maar zeggen het is een goed idee om dat ze schrikken hebben voor je tegen reactie (dit ga je vooral hebben bij vrienden)
    en vergeet zeker geen btw nummer aan te vragen ;)
    groetjes,
    Mitchell

  • 1 Tip, ga langs bij een kantoor die alles doen van boekhouding tot de opstart.
    Geen Accerta ofzo, die zeggen je niks over de kleine dingen.


    ik ben vorige week geweest naar zo'n bedrijf, ik heb alles heel gedetailleerd uitgelegd gekregen.
    Eerder zo de kleine details die Accerta of andere bedrijven niet zeggen. Super handig.

  • Oprichtingsakte: neem zoveel mogelijk activiteiten op die je wilt doen.
    Zet er bv ook zeker immo bij, voor het geval je ooit een huis wilt kopen voor je bedrijf of een appartement wilt verhuren!


    Verder heb ik ook een fout gemaakt:
    laat je boekjaar niet starten op 1/1/201x
    Dan kun je niets meer "corrigeren".
    Je boekhouder kan je hier meer over vertellen.
    En bij vragen, kun je ze gerust hier stellen.


    De oprichtingsakte heb ik zelf geschreven, ik kan je de template bezorgen.
    Nadien gewoon naar een start bureau gaan, welke administratie doet voor jou.
    Ik heb voor een gewone commanditaire vennootshap gekozen, met een stille vennoot.
    Dit omdat dit goedkoop is (geen notaris kosten).
    De oprichting heeft me iets meer dan 500 euro gekost.


    Verder adviseer ik je te laten bijstaan door een goede boekhouder waar het mee klikt. Hij mag niet te verkoop-achtig overkomen.
    Verder werk je best op uurtarief ipv vast bedrag. Bij vast bedrag doen ze een goede som bij op je rekening om zo maximaal ingedekt te zijn.

  • Volgende diploma’s worden aanvaard als bewijs:


    Akten afgeleverd na 30/09/2000: Diploma hoger onderwijs
    Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer
    Gelijkwaardig verklaard buitenlands diploma/getuigschrift of precedent
    Bestaand vestigingsgetuigschrift
    Examen middenjury
    Getuigschrift versnelde cursus bedrijfsbeheer gespreid over minstens 3maanden


    Akten afgeleverd voor 30/09/2000 Diploma hoger secundair onderwijs (algemeen, technisch of kunst)
    Diploma hoger secundair beroepsonderwijs afdeling handel, boekhouden, verkoop of kantoor
    Attest eerste jaar ondernemersopleiding
    Cursus bedrijfsbeheer (avondschool, middenstandsopleiding)
    Aanvullend getuigschrift over de kennis van het bedrijfsbeheer:
    TSO: indien behaald in 5de of 6de leerjaar
    BSO: indien behaald in 6de of 7de leerjaar


    Onderstaande ervaring, opgedaan gedurende de laatste 15 jaar, volstaat eveneens als bewijs: 3 (in hoofdberoep) of 5 (in bijberoep) jaar ervaring als zelfstandig ondernemingshoofd in een vennootschap (mits inschrijving in het HR of bij land – en tuinbouw zonder inschrijving in HR)
    5 jaar ervaring als zelfstandig helper
    Ervaring als bediende inleidinggevende functie gedurende 5 jaar
    3 of 5 jaar ervaring als dagelijks bestuurder in een vennootschap


  • Voor jou is dit misschien wel handig commanditaire vennootshap.
    "Het faillissement van de Comm.V heeft ook het faillissement van de vennoten tot gevolg."
    Dus ook geen beperkte aansprakelijkheid.


    Ik denk voor de meeste hier waaronder ik zelf ook is een eenmanszaak in het begin handiger.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!