Is een beer een hond?

  • Hallo iedereen,



    Nu ik meteen je aandacht heb wil ik jullie het volgende vraagstuk voorleggen. Is een beer een hond? (foto is uit een college aan de Rijksuniversiteit van Groningen)


    Sinds afgelopen week ben ik jurist te Rijksuniversiteit van Groningen. Inhoudend dat ik daar rechtsgeleerdheid studeer.
    Aangezien ik wat juridische activiteit wil kweken op ICTS leg ik jullie mijn vraagstuk voor die werd behandeld tijdens mijn eerste college over algemene rechtswetenschappen.


    Dit is het verhaal:
    In Groningen was (en is) het verboden, mogelijkerwijs wegens veiligheid, om een hond ongelijnd te laten lopen. Nu deed het zich voor dat er een Roemeense berentemmer op bezoek was. Dit was in de tijd van dat net de Berlijnse muur gevallen was.
    Deze Roemeen liep met de beer ongelijnd over straat. Vanzelfsprekend kwam er een agent om in te grijpen. Maar, het probleem deed zich voor dat hij niet wist waarvoor hij de Roemeen moest aanhouden. Uiteindelijk heeft hij dit gedaan onder de wet welke betrof dat honden niet ongelijnd over straat mogen, met de gedachtegang dat een beer dan vanzelfsprekend ook niet zou mogen aangezien deze veel gevaarlijker is. De Roemeen was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter.


    De rechter heeft dit conflict beslecht. Aan jullie, wat denken jullie dat de uitspraak van de rechter was en wat denken jullie wat de gevolgen van deze uitspraak waren?


    Te meer interesse in dit vraagstuk, te vollediger mijn antwoord zal zijn op dit vraagstuk.


    Met vriendelijke groet,
    Tim

  • Strikt volgens de wet genomen heeft de agent verkeerd gehandeld. Want in de wet staat/stond niet dat een beer aangelijnd dient te worden.
    Echter is de gedachtegang van de agent juist, dus ik verwacht dat de rechter de boete geldig heeft verklaard.
    Te gelde dat huisdieren / getemde dieren aangelijnd dienen te zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

  • Hallo,


    Er is blijkbaar weinig animo voor zulke topics dus zal ik dit kort houden:
    Uiteindelijk is de berentemmer vrijgesproken doordat de wet exclusief is. Ook al was het de juiste intentie van de agent, deze mag geen eigen wetten maken. Als gevolg hiervan is er uiteraard wel een wet gekomen die zulke dingen in de toekomst onmogelijk maakte.


    Mvg,
    Tim

  • Vond het best interessant om te lezen hoor tim. Maar ik heb er zelf geen verstand van. Dus vandaar dat ik niet gereageerd heb. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gehandeld als de politieman.



    Heb je ook het filmpje gezien ?
    Hierop is te zien dat de agent zelf struikelt, schiet een waarschuwingsschot af waarbij de honden weg liepen (als ik me niet vergis).
    De honden liepen een stukje verder waar een van de 2 beschoten werd door de agent, ik vond het dus niet terecht wat de agent gedaan had.


    Zijn inschatting was slecht (kan gebeuren), de hond werd vermoedelijk beschoten omdat het een bekend ras is (staffort).
    Een hond wordt niet vals geboren, een hond wordt vals gemaakt, neemt niet weg dat je mensen/kinderen moet beschermen.


    Pak een keer de eigenaren aan die hun honden zo maken, er woont hierachter iemand met een Pitbull.
    Iedereen vindt dit ras gewelddadig en gevaarlijk voor de samenleving, die hond speelt met kleine kinderen, gromt niet eens naar ze.
    Mensen hebben hun oordeel al klaar voordat ze de hond daadwerkelijk kennen, dat is ook wat hier gebeurd is met de agent.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!