Opstart probleem "utility partition not available"

  • hey


    ik heb een vraag voor eigenlijk iedereen die een klein beetje verstand heeft van computers, dat heb ik namelijk niet. het zit zo; de computer die me ouders gebruiken start sinds een paar dagen niet meer op. ik kan wel de bios inkomen maar daarna start ie zich opnieuw op. zij hebben geen enkel idee wat ze hebben gedaan en ik ook niet.


    het enige dat ik weet is dat er af en toe de melding komt *zie titel*.


    kan iemand me hieruit helpen?
    ps : sorry als t niet duidelijk ik ben op mn mobiel

  • controleer in de bios of die de harde schijf(en) ziet, zo niet dan is dat kapot, zoja dan moet je kijken hoe de computer opstart(boot) want hij moet de harde schijf ook meepakken met opstarten.

    PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

  • Ben ook bang dat de hardeschijf toe is aan vervanging.
    Raad je aan (zodra hij een keer opstart) direct alles te backuppen en daarna de hardeschijf te vervangen.
    Dit kan (indien windows echt niet wilt starten, via een linux live cd/usb ;)
    Tevens kan je in linux ook de hardeschijf testen op eventuele fouten/bad clusters.
    Maar eerst backuppen, daarna pas testen op fouten etc!


    Hoor je de hardeschijf toevallig ook tikkend geluid geven?


    Excusses heb te snel geantwoord.
    Is er toevallig windows opnieuw geinstalleerd, waardoor de boot volgorde is aangepast?
    Want na wat googlen ben ik erachter gekomen dat het (blijkbaar) om een Dell desktop/laptop gaat?
    Kijk even in de bios of je hardeschijf als eerste staat om te starten (dus niet je cdrom/dvdrom of wat dan ook).


    Bron: Klik hier

  • Het gaat idd om een dell, type GX620. Ik heb het een jaar geleden geupgrade naar win7 en nooit problemen gehad. Ik zie in de bios dat de hardeschijf gewoon als eerste wordt geboot zoals altijd. Ik weet wel dat het geheugen bijna vol was. Had nog ongeveer 100mb vrij.


    Ik was al van plan om een nieuwe hardeschijf te kopen maar bleef het steeds uitstellen ( ja heel lui weet ik ).
    Enige wat ik wil zijn de bestanden die daarop staan. Dat zijn persoonlijke en wat bestanden voor school.


    Dus hoe kan ik dat het beste doen zonder mijn bestanden te verliezen ?


    Vanaf mobiel

  • Zoals ik via google begrijp haalt Dell tijdens de boot bepaalde dingen uit de utility partitie.
    Dit is bij de TS niet mogelijk om, aangezien zijn partitie corrupt is, en/of onvindbaar (waarschijnlijk verborgen partitie).
    Heb zelf geen Dell, dus zelf ook weinig ervaring mee.


    Had wel gelezen dat de utility partitie te repareren is en/of opnieuw aan te maken is.
    Kan je hierin niet verder helpen dan naar google te sturen, maar het is zeker te repareren.


    Verder om geen bestanden te verliezen, kan je even opstarten vanuit een linux live cd/usb en vanuit daar kan je bestanden overzetten naar wat anders ;)
    Is ook iets wat ik aanraad te doen, voordat je het probeerd te "repareren".


    zelfs met een andere hardeschijf heb je alsnog de utitity partitie nodig ;)
    Dus daar schiet je niets mee op :p


    @wmdiensten dat durf ik niet te zeggen aangezien ik geen Dell heb.
    Kan enkel vertellen wat ikzelf op internet lees :)

  • @swaffelaar bedankt voor je hulp. Ik had nog nooit van Linux live gehoord. Een briljante programma die ga ik vaker gebruiken. Ik heb daarmee tenmiste mijn bestanden kunnen redden. Nu nog uitzoeken hoe ik mijn probleem fix.


    Ook de andere bedankt voor het meedenken. Nog ideeën ik hoor t graag.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!