Leenstelsel, help?:P

  • Goeiemiddag mede icters, en waarschijnlijk een hoop studenten,


    Misschien hadden jullie het al gehoord maar het kabinet wil in 2015 dan nog het omstreden leenstelsel voor studenten invoeren, ik ben er sowieso geen voorstander van want dan heb ik aan het eind van mn studie zn 15.000 euro schuld, terwijl als er geen leenstelsel kwam ik geen schuld had, en dan nog de studenten ov, hij word niet afgeschaft, maar in de spits reizen is niet gratis straks meer, terwijl volgens mij alle scholen toch wel om 9 uur rond die tijd beginnen, HANDIG dus(Niet).


    Dus vandaar toch maar even een topic voor de studenten onder ons, wat is jou mening hierover?!


    Mijn mening is dat dit kabinet waardeloos voor studenten is, opleidingen worden duurder, we moeten alles zelf gaan betalen, zeker voor mij een struikelblok of ik in 2015 dan nog wel wil studeren...


    Gr,
    Mentimjojo, Anti Rutte 2 :P

    PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo,


    Zelf heb ik nog heerlijk van het huidig systeem kunnen genieten. En toekomstig systeem gaat enkel problemen veroorzaken vermoed ik. Kijk maar naar de USA. Daar hebben studenten vaak een grote schuld die ze maar met moeite kunnen afbetalen. En dan moet je maar ook net een baan vinden.


    Ze willen het bezuinigde geld weer investeren in het onderwijs. Maar ik denk dat je daar weinig aan hebt omdat je 1. het niet aanlokkelijk maakt om nog te gaan studeren en 2. je daarna gewoon moeite hebt met je schuld. Dat is niet iets oplossen maar een probleem extra erbij verzinnen.


    Mijn huidige opleiding (HBO informatica) is bijna klaar. Deze stopt 20 Juni voor mij. Daarna heb ik dus een bachelor. Maar ik wil meer leren. De overheid bemoeilijkt dat zeer. Ik moet veel moeite doen om dit waar te kunnen maken. Ik wil volgend schooljaar Rechtsgeleedheid doen aan een universiteit. Om dat nog tegen normaal tarief te kunnen doen mag ik nu niet afstuderen. Ik moet mijn afstuderen vertragen. Oftewel, in december moet ik even zeggen va hé, mag ik mijn ene puntje zodat ik mijn diploma kan halen. Dit zorgt er voor dat ik bij beide opleidingen ben ingeschreven. Daardoor hoef ik geen 7000 maar 1900 per jaar te betalen. Tevens, als ik na mijn stufi direct een lening afsluit bij de overheid (0 Euro lening, omdat ik niet wil lenen), dan krijg ik nog een jaar lang extra studenten OV.


    De moeite die ik moet doen om een tweede opleiding te kunnen doen is om triest van te worden. Het wordt je belemmert.


    Mvg,
    Tim

  • Met beide kanten heb ik te doen. Als je een universitaire studie doet, verdien je zoveel geld na je opleiding dat je dat makkelijk terug kunt betalen. Daar komt bij dat je amper rente betaald aan de staat en dat je vaak kosteloos je loopduur kunt verlengen (als je geen baan hebt bijvoorbeeld). Er zijn echter studies op hbo-niveau waarbij je gewoon zo weinig loon krijgt, dat het vergelijkbaar is met mbo-3 niveau en dan vind ik dat je meer van de staat moet krijgen. Zoals bijvoorbeeld de docentopleidingen. Docentopleidingen zijn momenteel niet gewild, je verdient later niet zoveel en je moet hard werken en lange dagen maken. Daarbij moet de jeugd straks wel goed worden opgeleid dus moet je als overheid in dat soort opleidingen investeren.


    "Zinloze" opleidingen, zoals commerciële economie wat bijna iedereen studeert en waar de baangarantie laag ligt zou wel aangepakt moeten worden, evenals de studenten die langer dan 5 jaar over één studie doen.

  • L.Groot
    Kan me wel vinden in jou mening, laat de staat investeren in opleidingen die nodig zijn binnen Nederland. Vaak gaan studenten voor de best betaalde baan (logisch) maar willen hier wel een lening van de staat voor krijgen. Als je mensen stimuleert de lege gaten op te vullen waar het hard nodig is krijg je ook weer een groei in die sector. Er zijn bijvoorbeeld genoeg docenten nodig aangezien dit volgens mij steeds minder wordt, stimuleer die mensen voor het vak te kiezen.


    Het slecht verdienen kan ik echter niet met je mee delen, er zijn genoeg banen waar je zwaar onderbetaald wordt en daar valt ook docenten onder maar Defensie (politie, landmacht, luchtmacht enz..) krijgen ook onderbetaald terwijl zei dagelijks hun leven wagen voor onze veiligheid.

  • @Wmdiensten,
    Dat ben ik met je eens, defensie moet ook meer betaald krijgen. En BelastingDienst medewerkers mogen wat mij betreft echt gaan inleveren want wat daar allemaal rondloopt is echt te belachelijk voor woorden! En opleidingen die nodig zijn moet je als staat gewoon aanprijzen en (deels) 100% vergoeden, opleidingen waarbij je later veel gaat verdienen hoeven wat mij betreft ook niet vergoedt te worden. Het studenten reisproduct zou wel voor iedereen gratis moeten zijn en blijven, misschien wel met een restrictie dat je max. naar 2 of 3 bestemmingen gratis mag reizen. Bijvoorbeeld je huis, stage en school.

  • Hallo,


    Het probleem met jouw WO en HBO vergelijk is Lars dat na de studie de lonen niet veel verschillen. Pas na een aantal jaar, rond de 10 / 15 als ik het mij goed herinner, begint er een duidelijkere verschil op te treden. Dat maakt niet veel uit voor je lening, want die moet je dus voor beide soorten opleidingen betalen met ongeveer dezelfde loon.


    Het aanpakken van "zinloze" ben ik ook niet voor. Het is hun eigen keus. Als ze dat leuk vinden moeten ze dat kunnen doen. Ze moeten uiteraard wel op de blaren zitten.


    @WMDiensten, de staat steunt al zoiets. Een tweede bachelor kost veel meer geld, TENZIJ je een studie in de zorg gaat doen.


    Ben er uiteraard wel voor om bepaalde studies "aantrekkerlijker" te maken. Maarja, dat kost weer geld...

    @Wmdiensten,
    Dat ben ik met je eens, defensie moet ook meer betaald krijgen. En BelastingDienst medewerkers mogen wat mij betreft echt gaan inleveren want wat daar allemaal rondloopt is echt te belachelijk voor woorden! En opleidingen die nodig zijn moet je als staat gewoon aanprijzen en (deels) 100% vergoeden, opleidingen waarbij je later veel gaat verdienen hoeven wat mij betreft ook niet vergoedt te worden. Het studenten reisproduct zou wel voor iedereen gratis moeten zijn en blijven, misschien wel met een restrictie dat je max. naar 2 of 3 bestemmingen gratis mag reizen. Bijvoorbeeld je huis, stage en school.


    Ze innen belasting? Dat je dat niet leuk vind moet je niet afreageren op de medewerkers.


    Mvg,
    Tim

  • Tim,


    Nee het personeel wat daar werkt is liever lui dan moe (zelf gezien en gehoord tijdens een meedraaidag daar). Ze mogen dan zeker die opleiding doen, maar niet met belastinggeld. Geef het geld dan nog liever weg naar Zimbabwe ofzo, dat is dan vele malen nuttiger. Wat jij redeneert klopt niet, kijk naar iemand die instroomt als floormanager bij een grote onderneming en naar iemand die begint als basisschool juf. Wedden dat daar veel verschil in zit in loon? Allebei 4 jaar gestudeerd aan een HBO en allebei even veel geld betaald.


    Een tweede bachelor in het onderwijs wordt ook deels vergoed, als je recht hebt op de lerarenbeurs dan.

  • Tim,


    Nee het personeel wat daar werkt is liever lui dan moe (zelf gezien en gehoord tijdens een meedraaidag daar). Ze mogen dan zeker die opleiding doen, maar niet met belastinggeld. Geef het geld dan nog liever weg naar Zimbabwe ofzo, dat is dan vele malen nuttiger. Wat jij redeneert klopt niet, kijk naar iemand die instroomt als floormanager bij een grote onderneming en naar iemand die begint als basisschool juf. Wedden dat daar veel verschil in zit in loon? Allebei 4 jaar gestudeerd aan een HBO en allebei even veel geld betaald.


    Een tweede bachelor in het onderwijs wordt ook deels vergoed, als je recht hebt op de lerarenbeurs dan.


    Het is maar net waar je zit. Nu heb je dit misschien toevallig net zo gezien en net zo gehoord. Er zijn ook andere geluiden. Om alle werknemers over één kam te scheren is niet minder dan een soort raciscme. Je hebt daardoor dus een vertekend beeld gekregen. Tuurlijk zijn er mensen die zo zijn, anders zou je die geluiden ook niet horen. Maar allemaal? absoluut niet ;)


    Ze mogen die opleiding zeker doen. Met belastinggeld. Het is een officiële studie. Dat het jou niet aanstaat of dat de kansen lager liggen maakt nog niet dat het daarom niet vergoed hoeft te worden.


    Wat ik redeneer klopt zeker wel. HBO en WO verdienen na de studie in het begin evenveel. Ik heb niks gezegd over de verschillende studies. Want zo kan de ene HBO studie beginnen bij 1600 bruto en 2600 bruto. Zo ook met WO. De verschillen merk je vooral in de groei van een persoon binnen of buiten het bedrijf. Het is ook een beetje apart om overheid en privaat met elkaar te vergelijken. Totaal verschillende werelden qua loon.


    Mvg,
    Tim

  • Tim het gaat mij niet om de studies an sich maar om hoeveel geld en moeite iemand erin stopt en hoeveel hij/zij daarvoor terug krijgt. Mijn voorbeeld met een basisschool juf en floormanager is dus gewoon correct, ze stoppen evenveel tijd en geld in de studie maar de één haalt er meer uit dan de ander. En mede daarom is mijn mening van de studie van een basisschool juf wel vergoeden en die van de floormanager niet zo, omdat jij over 8 jaar ook graag wil dat je zoon naar een basisschool kan, of heb je liever dat iedereen voor een management functie is opgeleid en je dan overspannen managers voor een klas krijgt door het tekort aan docenten?

  • Haha hele discussie hier tussen 2 crew leden :),


    Maar mijn mening blijft alsnog, dan dit gewoon bullshit is en dat straks alle studenten met een studieschuld zitten, en nu kan iedereen wel roepen lage rente, en met baan afbetalen, maarja als je geen baan vind, of andere dingen moet betalen dan gaat het echt niet allemaal zo makkelijk.

    PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

  • Ik was van plan na me studie eerst te gaan werken om vervolgens met een mooi startbedrag naar america te gaan omdat daar hopelijk werk te vinden is in mijn werkgebied. Maar de economie is al zo kut en dan straks ook nog een dikke schuld erbij omdat ik een opleiding wou doen, nou fijn. Hopelijk gaan er mensen protesteren ofsow, dan doe ik geheid mee. :thumbdown:

    O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!