Geld terug, virtuele goederen DRINGEND

  • Goedendag,


    Hopelijk kan iemand mij een beetje helpen.
    Ik heb een week of twee geleden een facebookpagina privé verkocht, eerst waren het er 2 maar de persoon het het geld niet voor de 2de te kopen dus kocht hij enkel het eerste.
    De betalingsoverdracht en de overdracht van de pagina is perfect verlopen.


    Ik vroeg dan de persoon wanneer we het voor de 2de pagina konden afhandelen.
    Dan zei hij, ik heb het geld niet, ben opgelicht en zo zei ik, dan wachten we nog even. Geen probleem.


    Nu vandaag krijg ik een mail dat hij zijn geld terug wilt en dat hij de pagina wilt terug geven.
    Met daar nog een heel verhaal om heen dat hij maar 100 euro terug wil van de 140 euro. Dat wil ik dus niet doen, want ik vertrouw het niet dat hij me de pagina terug geeft, het is een virtueel goed. Daarnaast het is verkocht, Ik had andere bieders en heb hem aan deze persoon gegeven.


    Ik heb hier de mails en skype gesprekken.
    http://www.evernote.com/shard/…dba9dac5f53fe7c4a109781aa


    Hopelijk kunnen jullie helpen, want ik wil het gewoon zo houden.


    Mvg
    Danny



    EDIT: Gesprekken zijn gewijzigd 7/03 - 19:31

  • Iemand heeft sowieso geen recht op geld terug door middel van koop op afstand als het een virtueel goed is, dit valt onder een dienst en diensten vallen niet onder de wet koop op afstand.


    Maar om een onduidelijk verhaal kort te maken, jij hebt een facebookpagina verkocht aan die man en hij wil dit ongedaan maken. Je mag 40 euro houden maar wil de andere 100 euro wel terug. Dat is dan toch heel simpel, hij moet jou eerst de facebookpagina geven en dan wil je pas dat geld geven. Als hij dit niet wil dan is het einde zaak. Zo ben jij verzekerd van je pagina en geld.

  • Iemand heeft sowieso geen recht op geld terug door middel van koop op afstand als het een virtueel goed is, dit valt onder een dienst en diensten vallen niet onder de wet koop op afstand.


    Maar om een onduidelijk verhaal kort te maken, jij hebt een facebookpagina verkocht aan die man en hij wil dit ongedaan maken. Je mag 40 euro houden maar wil de andere 100 euro wel terug. Dat is dan toch heel simpel, hij moet jou eerst de facebookpagina geven en dan wil je pas dat geld geven. Als hij dit niet wil dan is het einde zaak. Zo ben jij verzekerd van je pagina en geld.


    Voorlopig wil ik alles gewoon zo houden en dat is ook in mijn recht, hij die pagina behouden en ik het geld.

  • als het een virtueel goed is, dit valt onder een dienst en diensten vallen niet onder de wet koop op afstand.

    http://www.consumentenbond.nl/…on-huis/kopen-op-afstand/


    De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online-taalcursus.
    --
    Een dienst kan dus wel vallen onder koop op afstand.


    Daarnaast denk ik dat TS zwak staat, zover ik van anderen begreep is het verkopen van een FB pagina niet toegestaan.

  • http://www.consumentenbond.nl/…on-huis/kopen-op-afstand/


    De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online-taalcursus.
    --
    Een dienst kan dus wel vallen onder koop op afstand.


    Daarnaast denk ik dat TS zwak staat, zover ik van anderen begreep is het verkopen van een FB pagina niet toegestaan.


    Er zijn inderdaad uitzonderingen maar over het algemeen zijn diensten onherroepelijk (bijvoorbeeld een download) en is de wet van kopen op afstand niet van toepassingen. Vaak zijn namelijk virtuele producten onherroepelijk.


    Edit: weide43 in dit geval sta je helemaal in je recht en hoef je ook geen geld terug te geven. Wijs hem hier dan ook op.

  • Negeren is toch niet zo moeilijk.. :pinch:
    Maarja om welke facebook pagina gaat het eigenlijk?
    Hoeveel is een pagina met 40k likes ongeveer waard?
    En ik neem aan dat je de naam en alles kunt veranderen van de pagina, zullen er dan veel mensen unliken denk je? :huh:

    O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

  • Ik heb voorlopig geen reactie meer gekregen op mijn laatste mail.
    De pagina is verkocht voor 140 euro, hij heeft de pagina en ik het geld. Ik wil het gewoon zo houden.
    Die 2de pagina is dus nooit verkocht geweest dus niet betaald en ook niks gekregen.

  • Het is altijd lastig vast te stellen om welk recht het gaat, wanneer je praat over 'niet fysieke producten'. Het is daarom ook verstandig om de koper een soort van algemene voorwaarden te laten lezen, alvorens je iets verkoopt. Hiermee voorkom je een hoop problemen.


    Hoe dezd algemene voorwaarden er ongeveer uit moeten zien, kun je zo vinden op google. Kijk dan naar algemen voorwaarden voor software / niet fysieke producten

  • Ik vind dat jij ook in je gelijk staat omdat; als ik een blikje in de winkel koop en een slokje er uit drink mag ik hem ook niet terug brengen zo simpel is het!


    Ik zou voet bij stuk houden, anders echt overstappen na hogere maatregelen! Veel succes!!

  • @Webmobiel, dat gaat hier niet helemaal op. Want je praat nu over een fysiek product.


    Citaat


    Het Gerechtshof begint met de overweging dat het kooprecht van toepassing is op overeenkomsten tot aanschaf van een ‘zaak’. Een zaak is altijd een stoffelijk object. Het Hof stelt vervolgens vast dat software geen zaak is, nu dit geen ‘voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object is’. Vervolgens overweegt het Hof dat de software los moet worden gezien van haar gegevensdrager (de cd, dvd of harde schijf). Het gaat de gebruiker immers om de werking en de kwaliteit van de programmatuur en niet om de stoffelijke drager.


    Desondanks oordeelt het Gerechtshof dat de koop/verkoop-bepalingen bij de aanschaf van software van toepassing kunnen zijn. De redenering van het Hof loopt via artikel 7:47 BW, dat bepaalt dat de koop/verkoop-bepalingen eveneens van toepassing kunnen zijn op vermogens-rechten die geen zaak zijn. Het Gerechtshof overweegt vervolgens dat wanneer sprake is van standaardsoftware die als pakket kan worden aangeschaft, hiermee het (vermogens-)recht op het vrije en duurzame gebruik van de software wordt verkregen. De software in de onderhavige kwestie betrof standaardsoftware. Het Gerechtshof oordeelt om deze reden dat de bepalingen van het kooprecht van toepassing zijn.


    Deze uitspraak heeft verstrekkende gevolgen. De software moet de eigenschappen hebben die de koper van het pakket op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Titel 7.1 BW geeft bovendien diverse (dwingendrechtelijke) regels voor consumentenkoop. Bij de aanschaf van standaardsoftware zal, in de lijn van dit arrest, ook een beroep kunnen worden gedaan op deze bepalingen. Een leverancier van (standaard)software zal er onder meer op bedacht dienen te zijn dat als de koper niet betaalt, hij binnen twee jaar de bij de rechtbank de vordering om de prijs te betalen, moet instellen. Deze termijn is een vervaltermijn. Ook speelt de klachtplicht een rol.


    Misschien ook even handig om door te nemen:


    http://www.brightsoftware.nl/f…/Leveringsvoorwaarden.pdf

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!