• Hallo iedereen,


    Aangezien ik momenteel voor mijn professionele bachelor in de Toegepaste Informatica de programmeertaal Java leer, vroeg ik me het volgende af:


    - Wie heeft er allemaal kennis van Java hier op ICTscripters?
    - Wat hebben jullie al allemaal gemaakt?
    - Wat zijn de uitwegen die Java bied naar later toe in het beroepsleven?


    Mvg,
    Laurens

  • Hallo,


    Zoals ik al via Skype aangaf, ervaring is hier zeker aanwezig.


    Tot nu toe heb ik vooral dingen voor school gemaakt. Een kassa systeem. Een E-learning systeem. Verder allemaal kleine opdrachtjes.
    Tot slot heb ik voor mezelf een kleine onderhouds checker gemaakt en een IRC bot.
    Momenteel bezig voor school om via Java een online rooster programma te maken (onder andere het plannen van een rooster).


    Uitwegen:
    Android
    Enterprise web applicaties (vaak icm SPRING)
    Vele apparaten die Java gebruiken
    Overige applicaties maken met Java.


    Mvg,
    Tim

  • Enige Java-ervaring is op ICTScripters wel aanwezig. Niet zo veel, maar de mensen met kennis van Java hebben naar mijn idee ook echt wel wat kennis, wat bij de PHP-programmeurs nog wel eens tegen wil vallen.


    Zelf ben ik actief als Java-ontwikkelaar en programmeer dus bijna dagelijks in Java, voornamelijk webapplicaties.


    Java-ontwikkelaars worden in het beroepsveld veel gevraagd en tot nu toe steeds meer. Webapplicaties worden doorgaans ontwikkeld in Java of .NET en daarnaast heeft Java nog vele andere toepassingen, zoals Android, desktop applicaties, applets en vele microprocessoren kunnen ook worden geprogrammeerd in Java.

  • L.Klok,


    Je kan websites maken adhv "JavaServer pages" (http://en.wikipedia.org/wiki/JavaServer_Pages).


    Java is een awesome programmeertaal! Het heeft natuurlijk zijn beperkingen omdat het een geinterpreteerde taal is ipv gecompileerde, waardoor het bijvoorbeeld niet gepast is voor applicaties met veel wiskundige berekeningen (zoals 3D games), maar aan de andere kant bied het cross-platform operability aan. Dus je Java applicatie zal zowel op MacOS, Linux, Windows werken!


    Java houdt ook geen rekening met pointers, wat wel handig is voor beginnelingen!


    Sommige grote banksystemen zijn geschreven in Java!


    Ikzelf heb java nog maar voor enkele lessen gebruikt. In een daarvan hebben we een p2p distributed filesystem geschreven in Java adhv RMI. Als dit jou zou intresseren zou ik zeker eens kijken naar http://en.wikipedia.org/wiki/Java_remote_method_invocation en er een tutoial over opzoeken!


    Way to go!

  • Java wordt inderdaad door veel grote bedrijven gebruikt - en ook mobiel zit je er goed mee, ik denk bv aan Android.
    De toekomst van java ziet er goed uit.
    Het wordt enorm veel gedoceerd in scholen en breed ondersteund.


    Het enige dat ik ooit zelf gemaakt heb in java, is een applet om je identiteitskaart uit te lezen.
    Details daarover staat in een blog bericht op ICTscripters.


    Zelf heb ik echter een mini mini basis kennis.
    Ik hou het voorlopig lekker bij native web programmeer talen.
    Maar voor je toekomst is java kennen zeker een plus!

  • Ik ben sinds anderhalf jaar bezig met Java voor/door school maar je kan zo gek niet bedenken of je kan het maken met Java.


    Een zeer krachtige taal naar mijn mening ondanks ik er nog niet echt in thuis ben m.b.t. het ontwikkelen van web applicaties. Momenteel ben ik bezig met mijn eerste web applicatie in Java maar ik loop nog tegen veel problemen die ik bij Php nooit heb gehad.


    Argumenten als het is niet krachtig voor 3D games etc. zijn naar mijn mening ook onzin want het grote bewijs hiervan is het bekende spel Runescape. Naar mijn mening een best mooie game aan het worden en dat allemaal met Java, en in de browser. En Minecraft heeft zich hierin ook al bewezen denk ik zo al vreet dat spel wel enorm veel CPU.


    Kortom als je de tijd er voor hebt gewoon leren want het is nuttig :P

  • M.Beers, met games bedoel ik spelletjes die een krachtige 3D engine nodig hebben.


    Java werkt met bytecode die geinterpreteerd wordt door een VM, dit is pakken trager dan C++ code die gecompiled wordt naar pure assembly. Daarbij laat C++ ook nog eens toe om zelf je memory te managen a.d.h.v pointers, wat je in java niet kunt doen (wat natuurlijk ook een voordeel is in sommige gevallen)

  • Citaat

    Het heeft natuurlijk zijn beperkingen omdat het een geinterpreteerde taal is ipv gecompileerde


    Dit klopt niet helemaal. Zoals Quitta later zelf aangeeft draait Java in een JVM (Java Virtual Machine), maar daarvoor wordt de Java-code wel gecompileerd naar bytecode.


    De performance drawback van Java komt door het grote voordeel van Java: De garbage collector. Omdat Java voor jouw de pointers naar je heap bijhoudt (het aantal verwijzingen naar een bepaald object), moet Java zo nu en dan ook het geheugen opruimen. Dit wordt gedaan door de zogenaamde garbage collector en is een behoorlijke performance-hit. Vergeet echter niet dat dit wel betekend dat je zelf niet je memory management hoeft te doen zoals in C of C++, wat zeker geen peulenschilletje is bij een serieuze applicatie.


    Java is overigens nog vele malen sneller als PHP.

  • Zelf gebruik ik ook java, alleen nog niet professioneel (zou het wel graag leren) maar vooral game gericht. Ik kan ook wel normale applicaties maken of applets maar ben nu dus games aan het leren programmeren. 3D natuurlijk en ik moet zeggen dat je met OpenGL erg ver komt. Vooral als je de 3D geprogrammeerde modellen in display lists stopt werkt het erg snel. Het is waar, C++ kun je veel beter gebruiken als Java want daarmee werkt alles het snelst op maar Java is niet veel slechter.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!