Creatieve block

  • Beste ICTscripters,


    Ben al een tijdje bezig met het schrijven van mijn eigen mafia game, totaal anders dan alle andere games op de markt. Ik had/heb een idee voor ogen waarbij het de bedoeling is dat spelers een stad tot hun beschikking krijgen. In deze stad zijn 10 gebouwen met elk hun eigen functies. Het is de bedoeling dat spelers d.m.v. diverse resources de gebouwen kunnen upgraden. Dit spel element is 'gejat' van Travian. Naast de gebouwen kunnen spelers bezig gaan met hun werknemers. Deze werknemers beschikken over een aantal vaardigheden zoals schieten en auto rijden. Om spelers met elkaar te laten concurreren is er een uitgebreid aanvalssysteem waar een vrij complexe berekening inzit die ervoor zorgt dat de sterkste als winnaar uit de strijd komt.


    Nu je een beetje weet hoe het spel in elkaar zit, hoe zouden jullie spelers laten weergeven waar ze op dit moment staan? Ik vind een ranglijst erg saai én standaard en daarnaast is er bij een paar honderd spelers al snel geen overzicht meer. Ik heb zelf al aan de volgende elementen zitten denken:

    • Een grafische kaart met daarop je positie en je 'buren'
    • Een ranglijst die te sorteren is op een aantal elementen zoals geld, niveau etc

    Hoe zouden jullie dit oplossen?


    Ben benieuwd naar jullie reacties.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Op zowel de grafische kaart als de ranglijst filters zetten. Dan kan je bijvoorbeeld zo iets doen:


    Grafische kaart
    Verschillende punten aan en uit zetten
    Spelers
    Jij - aan
    Vrienden - aan
    Resterende spelers - uit


    Gebouwen
    Jouw steden - aan
    Steden van vrienden - uit
    Steden van spelers - uit
    Verlaten steden - aan


    Ranglijst
    - Geld
    - Punten
    - etc.

  • Ken je het need for speed autolog systeem?


    Daarbij kunnen racers zien wat de records zijn van hun vrienden,
    waar hun hoger op staan, en welke records ze kunnen verbreken.


    Wat je hieruit kunt pikken is het idee om een soort autolog systeem te ontwikkelen om te laten zien hoe ver hun vrienden zijn, in welke rang je staat vergeleken met je vrienden, welke gebouw hoger of beter of weet ik veel wat is.


    Zou misschien wel iets zijn?

  • Het autolog systeem klinkt wel interessant en kan zeker een goede toevoeging zijn. Het probleem is dan echter dat je misschien spelers moet dwingen om in te loggen met Facebook, omdat het anders lastig wordt om vanaf het begin te weten wie vrienden van de speler zijn. En ik vind het nog geen optie om een 'Login met Facebook' systeem te bouwen op dit moment.


    De grafische kaart zoals victor hem opnoemd, welke sorteerbaar is op diverse punten is ook een goed idee. Misschien is dit voor nu wel wat makkelijk te realiseren. Maar dan is de volgende vraag, waar haal ik gratis elementen voor de map vandaan? Iemand een idee?

  • Zelf scripten/tekenen


    Citaat

    Het autolog systeem klinkt wel interessant en kan zeker een goede toevoeging zijn. Het probleem is dan echter dat je misschien spelers moet dwingen om in te loggen met Facebook, omdat het anders lastig wordt om vanaf het begin te weten wie vrienden van de speler zijn. En ik vind het nog geen optie om een 'Login met Facebook' systeem te bouwen op dit moment.


    De grafische kaart zoals victor hem opnoemd, welke sorteerbaar is op diverse punten is ook een goed idee. Misschien is dit voor nu wel wat makkelijk te realiseren. Maar dan is de volgende vraag, waar haal ik gratis elementen voor de map vandaan? Iemand een idee?

  • Voor de map is waarschijnlijk de beste optie om een aantal tiles te maken. Die zou je dan zo moeten maken (of laten maken) dat ze op elkaar aansluiten. Dan heb je enkele tiles die onbewoonbaar zijn (gewoon gras), steden, verlaten steden, steden van vrienden (Gewone steden, maar met een andere kleur vlag bijvoorbeeld).


    Die tiles zou je dan allemaal nummeren:


    1. Onbewoonbaar
    2. Steden
    3. Verlaten steden
    4. Steden van vrienden


    Dan maak je een map met coordinaten, dit is allemaal te doen door middel van arrays. Elk punt in een array geef je dan één van die 4 getallen en zo weet je wat je moet laden in de map. Je zal dan wel moeten denken aan de grootte en niet alles tegelijk laden.


    M.Martens
    Als je niks nuttigs te melden hebt kan je beter gewoon niet reageren. ;)

  • Misschien moet je het wel niet bij een 'ranglijst' houden. Een ranglijst is simpelweg elk lid een nummer geven waar mensen aan kunnen zien waar diegene staat.


    Het is misschien interessanter om meer met respect te werken. Normaal is het zo op maffia spelen dat 'power' de doorslaggevende factor is voor de ranglijst. Misschien kan jij door middel van een systeem een andere weergave geven die niet direct in een ranglijst weer te geven valt.


    Het is anderzijds weer lastig om mensen te motiveren zonder een ranglijst. Mensen spelen vaak niet een spel om gemiddeld te zijn, maar om de beste te zijn. Om te bewijzen dat je de beste bent heb je toch een soort ranglijst nodig om aan je vrienden te kunnen laten zien 'hoe goed je wel niet bent'.


    Om deze twee elementen samen te voegen (geen 1 t/m xxxx ranglijst, maar wel een alternatieve ranglijst) kan je kijken naar andere punten:


    - Rang baseren op de situatie (dus de omgeving, hoeveel mensen hebben respect voor je, enz.)
    - Rang breder maken (dus verschillende rangen: 'Power', 'Buildings', 'Attack', enz.)


    Punt 1: Rangen baseren op de situatie
    Denk hierbij aan de omgeving. Als je een visueel systeem opzet met coördinaten zal er een 'krachtsverschil' aanwezig zijn tussen bepaalde gebieden. Zo zal het in het midden van je map waarschijnlijk actiever bespeeld worden dan in een hoek van de map. Daarom is het van belang om dit mee te nemen in je situatie. Als je een hogere speler aanvalt krijg je gewoon meer 'waardering' (in de vorm van punten of whatever you want); als je een stad overneemt (ik insinueer dat dit kan, gezien je opmerking over het 'gejatte' element van Travian) zal dit ook punten opleveren (aan de hand van het niveau van de voormalige eigenaar).


    Punt 2: Rang breder maken
    Door de ranglijst breder te maken creëer je een bepaalde focus bij je spelers. Ze focussen zich niet meer alleen op de 'punten' en/of 'score', maar ook meer op de andere aspecten van het spel. Zo kun je bijvoorbeeld een waardering opstellen voor het aanvallen van spelers, het helpen van spelers, enz. Op deze manier zullen mensen gebruik maken van meer spelfuncties dan alleen de functie die zorgt voor punten.


    Daarnaast is het misschien interessant om een aantal extra's op de map te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een drugsfabriek, of een 'externe gang'. Op deze manier zullen mensen controle willen over dat gebied op de map en daar zullen dan ook veel aanvallen op plaatsvinden. Zo houd je het spel levendig.


    Ik hoop dat je wat kan met deze ruwe ideeën.


    Met vriendelijke groet,
    Maks Jorritsma

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!