Videokaart met geluid

  • Hallo,


    Ik heb een videokaart die via de DVI uitgang naar een beeldscherm gaat en naar de surround ( daarna naar de tv )
    vroeger kon ik via de instellingen het geluid doorsturen naar de surround ( 5.1 ) maar dit lukt niet meer.


    vroeger ging ik rechts onderaan met de rechtermuisknop klikken op het geluidsicoontje en koos ik voor afspeelapparaten
    daarna deed ik rechtermuisknop op mijn DVI kaart en koos ik voor configureren, daar kon ik kiezen voor 5.1 en zo had ik dus perfect geluid via de surround.


    maar nu bij het kiezen staat er alleen stereo ( 2 uitgangen )
    alles op de surround is correct ingesteld want via de laptop werkt het wel.
    tevens toont hij ook aan dat de surround alleen 2 kanalen binnenkrijgt ipv 5.1


    Gegevens:
    videokaart: ATI radeo HD 5970
    Besturingsysteem: Windows 8 64 Bits
    Software: ATI catalyst control center


    vroeger ging het wel op windows 8, ik had een upgrade gedaan naar windows 8.1 maar na 1 week keerde ik terug naar windows 8


    alle drivers zijn geinstalleerd en ik heb perfect beeld


    Weet er iemand waar het zou aan kunnen liggen?


    Mvg, Aaron

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dat kan wel tim,
    Want heb er al eens geluid door gedaan,


    Wat ik wel vergat te zeggen is dat er op die dvi een hdmi omzetter op zit.


    Geluid stuurt hij nu al met 2 kanalen door


    Edit: bij de eigenschappen van de videokaart staat dit:
    Integrated HD audio controller
    Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
    Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats


    In principe kan dus 7.1 ook


    Mvg,
    Aaron

  • Dat kan wel tim,
    Want heb er al eens geluid door gedaan,


    Hallo,


    http://www.cnet.com.au/does-dv…ll-as-video-339270821.htm
    http://www.ehow.com/info_84430…-hdmi-transfer-audio.html
    http://askville.amazon.com/DVI…ewer.do?requestId=2513771


    Citaat

    DVI connection doesn't transfer audio, just video.


    Citaat

    DVI only carries video signals and not audio.


    Citaat

    No, DVI cable only carry digital video signal. No Audio.


    Denk dat ik nu toch duidelijk ben in het feit dat dit fysiek gezien simpelweg niet kan.
    Ik weet niet wat je hebt gedaan, maar het geluid ging niet via de DVI kabel.


    Zoals ik al zei, dat zal via een displaypoort moeten of een HDMI. Maar geen DVI.


    Mvg,
    Tim


  • wil je wel geloven hoor, maar vindt het dan wel raar dat het op mijn videokaart wel mogelijk is door de meegeleverde omzetter naar hdmi
    http://www.amd.com/US/PRODUCTS…n-hd-5970-overview.aspx#2
    daar staan de specificaties op en er staat ook bij dat het mogelijk is.


    maar zal dan speciaal voor Tim de vraag anders stellen.
    Hoe stuur ik mijn geluid door een hdmi kabel door naar een 7.1 of 5.1 surround? nu komt er alleen maar 2 kanalen geluid binnen terwijl ik vorige week 5.1 kon doorgeven ( zonder extra programma's )
    EDIT: ik zie wel dat de computer hem automatisch herkent als hdmi bij geluid, geen dvi


  • Hallo,


    Wil je geluid via je videokaart naar iets anders sturen, dan zal dit via je displaypoort moeten. Je kan van display naar HDMI gaan met behoud van geluid.
    Verder kan je natuurlijk vanuit je MB en/of audiokaart ook nog geluid doorsturen.


    Mvg,
    Tim


  • Hallo,


    Wil je geluid via je videokaart naar iets anders sturen, dan zal dit via je displaypoort moeten. Je kan van display naar HDMI gaan met behoud van geluid.
    Verder kan je natuurlijk vanuit je MB en/of audiokaart ook nog geluid doorsturen.


    Mvg,
    Tim


    via de display port wilt hij het ook niet doen,
    als ik de laptop aansluit wel het ligt aan de pc maar weet gewoon niet aan wat


    Edit: blijkbaar zat er een fout bij de installatie van Windows 8.1 ik heb die opnieuw geïnstalleerd en daarna de videodrivers
    en nu kan ik via de DVI uitgang met de bijgeleverde omzetter naar HDMi geluid doorsturen naar de surround die dan tevens beeld doorstuurt naar de tv. en dit niet met 2 kanalen, maar met 7.1 kanalen zelfs


    Mvg,
    Aaron

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!