• Hallo,


    Ik zou graag willen gaan beleggen.
    Ben hiervoor al naar de plaatselijke Rabobank geweest voor informatie.
    Hierover ben ik goed geïnformeerd over de kosten en wat het zou opleveren.
    Ook heb ik een kopie AV en een brochure gekregen.


    Ik baar mij op het moment nog een beetje zorgen.
    Daarom ook de vraag hoe jullie over beleggen denken en of ook mensen dit doen?


    Gelieve jullie reactie.

  • Het meeste over de koersen. En of ik het beter zelf of beter door de bank kan laten doen.
    De bank gaf mij al genoeg duidelijkheid maar hier vraag ik ook even want misschien beleggen hier wel mensen die mij nog wat tips of advies kunnen geven.

  • Het veiligst is om het te laten beleggen door iemand die er verstand van heeft. Dit garandeert natuurlijk niet dat je winst gaat maken! Er zijn talloze bedrijven die dat soort dingen doen. Ik noem nu even als voorbeeld Alex. Zij hebben een hoog rendement (50% over 5 jaar). Ik denk niet dat je dat op jezelf na gaat doen.

  • Hierbij enkele basis regels die ik persoonlijk hanteer:
    1) je dient je risico te spreiden, koop best verschillende aandelen van verschillende bedrijven uit verschillende sectoren.
    Koop bv aandelen van: 1 bank, 1 chemie bedrijf, 1 elektro bedrijf, 1 natuurproduct (bv water), ...


    2) Nooit shorten (op schommelingen binnen 1 dag gokken) als je niet continu er naar kan kijken en het door de hele dag kan opvolgen, zelfs tijdens je lunchpauze - en zeker niet zonder de juiste tools.


    3) Kies enkel bedrijven die je persoonlijk kent en lees wat terug door nieuws artikelen van het afgelopen jaar. Zorg dat je het bedrijf kent en weet wanneer ze dividend uitkeren, hoeveel meestal en hoe hard de koers van het bedrijf schommelt.


    4) Je kan ook kiezen om een tracker te kopen. Dan nemen ze een korf van verschillende aandelen, bv de bel20 en volgen deze exact met de aandelen.
    Je koopt dus exact dat wat in deze korf zit en volgt zo de evolutie van een land.
    Ik heb gezocht naar een tracker, waar ik elke maand automatisch een deel van mijn loon in stort.
    Zo koop ik altijd aan, en is het risico dat ik koop als het laag staat even groot als als het hoog staat.
    Het enige dat je dan moet doen is om de maand eens kijken en als ze laag staan er extra bij kopen.
    Zo koop je in dalen meer dan in pieken en wordt je winst gemaximaliseerd. :)


    5) Heb je winst (na aankoop kosten er af getrokken), dan verkoop je best vrij snel. Niet wachten tot het aandeel crasht.
    Veel mensen wachten te lang met verkopen omdat ze denken dat het nog gaat stijgen. Dit kan, maar vaak schommelen aandelen.


    6) Heb je verlies en denk je dat het binnen de 5 jaar terug herstelt, verkoop dan niet. Verkopen met verlies is puur in je eigen vlees snijden. Het enige wat je met zo'n aandeel kan doen is vasthouden tot betere tijden (eg ik hou mijn bank aandeel vast, omdat de waarde te laag is na de crisis).


    Ik heb economie gestudeerd, heb je vragen, stel dus zeker gerust ze hier en dan antwoord ik zo snel als mogelijk 8)
    Ikzelf heb aandelen van: 1 fonds (spijtig genoeg), 1 obligatie (overheids bon, geen risico, lange termijn), 1 bank (die gecrasht is, Fortis), 1 nieuwskrant en dan nog 1 tracker.


    En vooral: geniet er van - maar laat je er niet te hard in meeslepen. En vergeet niet om je aankoop en verkoop kosten mee te rekenen.
    Ik volg mijn aandelen op tijd.be, daar kun je gratis je portefeuille in een simpel formaat opvolgen.
    Maar activeer de sms dienst niet, want dan sms'en ze je 's nachts wakker :S :P

  • Naar aanleiding van een pb wat extra informatie:
    Ik vind beleggen goed.
    Je dient echt niet al je geld op 1 paard (of bankrekening te zetten).


    In het ideale geval zet je bv
    30% op je bankrekening.
    30% zet je in je huis (immo)
    20% in aandelen
    20% in obligaties


    Dan heb je een goede spreiding.
    Afhankelijk van je risico profiel dien je wel meer of minder op de bank te houden.


    Verder dien je ook niet te beleggen als je het geld niet voor 5 jaar kan missen, dat is een gouden regel.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!