Hoe leer ik SEO

  • Hallo iedereen,


    Tegenwoordig zie je overal bedrijven op komen die adverteren dat ze websites kunnen helpen met SEO. Alleen mijn gedachten is dan, wat zij kunnen kan ik ook.


    Mijn vraag aan jullie dus: Ik wil SEO gaan leren, hoe doe ik dit? Welke boeken moet ik daarvoor lezen, welke skills moet ik hiervoor trainen enz enz.


    Hoop dat iemand mij op weg kan helpen tot een goede SEO persoon.


    Bedankt alvast!

  • Echt SEO leer je door ervaring... je hebt je basic skills zoals het weten wat welke tag doet bij een bepaalde zoekmachine, maar het blijft ten alle tijden het "voorspellen" wat mensen willen vinden. Jouw target in dit geval de zoekmachine wilt maar 1 ding en dat is de juiste informatie vinden voor de juiste persoon.

  • Je HTML code die gebruikt wordt is de basis deze hoort zo semantisch-correct mogelijk te zijn. Weet je niet wat het is even googlen en je vindt genoeg ;). Natuurlijk bestaan er ook tags om bepaalde pagina's te omzeilen, want niemand wilt een artikel uit het jaar 2000 lezen over bijvoorbeeld cloudcomputing.


    Maar grootste deel om je resultaten te verbeteren is JUIST je tekst. Als iemand een bepaald onderwerp zoekt, wil jij natuurlijk dat diegene op jouw website komt dit gaat d.m.v. sleutelwoorden, deze zijn in google dik gedrukt bij de beschrijving, en is gekoppeld aan jouw zoekterm. Daarom is SEO een kwestie van veel ervaring, bedrijven bieden dit vaak aan maar zijn 9/10x slecht.


    Onderstaand een korte checklist:

    • Het sleutelwoord moet in de header van je pagina/artikel voorkomen, bij voorkeur aan het begin
    • Het sleutelwoord moet in de titel van je pagina/artikel voorkomen, bij voorkeur aan het begin
    • Het sleutelwoord moet in de URL voorkomen
    • Het sleutelwoord moet in de content van je pagina/artikel voorkomen
    • Het sleutelwoord moet in de meta description van je pagina/artikel voorkomen (hier doet google weinig mee)
    • De titel moet minmaal 40 tekens bevatten
    • Het sleutelwoord moet in de eerste paragraaf voorkomen
    • De pagina/artikel moet een afbeelding bevatten gerelateerd aan het artikel
    • De pagina/artikel moet tenminste 300 woorden bevatten
    • De pagina/artikel moet externe URLS bevatten bijv. een bron (niet noodzakelijk, goed voor linkbuilding)
  • SEO is geen exacte wetenschap. Je probeert je website namelijk te optimaliseren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Mijn advies is: Ken de basisprincipes, zoals een juiste paginaopbouw, goed gebruik maken van HTML en de mogelijkheden daarvan, en het creëren van een goede linkstructuur.


    Uiteindelijk komt het allemaal op je content aan. Want goede content willen mensen lezen. Daardoor komt het vanzelf hoog in de zoekresultaten, en krijg je vanzelf links naar je pagina's toe.

  • SEO heeft natuurlijk heel veel aspecten. Maar naar mijn mening is het plaatsen van content altijd nog het belangrijkste. Zorg er dus eerst voor dat je voor dat je voor de bezoeker relevante informatie plaatst. Doe dit met regelmaat en google komt vanzelf kijken.


    Yep, daar zit 'm de crux met de vele SEO-schrijvers die op internet hun kans ruiken om wat geld bij te verdienen. Ze kennen het trucje van goed schrijven voor SEO, maar interessante en relevante content schrijven komt nog wel wat meer bij kijken. Is het artikel verder inhoudelijk prut, dan klikt iedereen binnen 3 seconde weer weg.

  • SEO is niet zo moeilijk als je denkt.
    Het aller belangerijkste bij SEO is ervoor zorgen dat je meta tags goed en netjes zijn ingevuld zodanig dat versch web crawlers jouw website op een correcte manier kunnen terug vinden:



    Daarbij heb je dan ook meta tags die de pagina inhoud illustreert voor bv facebook, twitter, google, ...
    Bovenstaande code toont mijn meta tags opmaak, ik heb alles wat ik nodig heb om versch sociale media en google mij netjes te laten crawlen.


    Belangerijk dus is wanneer je een GOEIE SEO wilt hebben dat deze tags nooit 2x hetzelfde zijn op verschillende pagina's.
    Versch zoekmachine's HATEN duplicate content en zullen website die duplicate content hebben doen dalen in hun statistieken. Ook de eerdere puntjes geplaatst door M.Beers zijn zeker aan te raden tot een zo goed mogelijke SEO.


    Maak ook een robots.txt aan en een sitemap.xml in de root van je web applicatie, deze 2 bestanden worden ook gebrukt door zoekmachine's door op te zoeken wat robots.txt of sitemap.xml is zul je snel vinden hoe je deze bestanden dan ook moet opmaken.


    Het moeilijkste aan SEO is ervoor zorgen dat je meta tags zo perfect mogelijk overeenkomen met de content op die bepaalde pagina, en dat je content zelf goed is opgebouwd waardoor publiek bij jouw belandt. hiervoor kan je zelf je content pagina analyseren en bepalen wat de titel moet worden, de omschrijving, en welke sleutel woorden er veel op die pagina voorkomen: Merk OP! Veel sleutelwoorden is NIET NODIG / Accurate en veel bezochte sleutelwoorden zijn noodzakelijk! Met een goeie content kan je goed publiek scoren ook!


    Ook belangerijk om goed te scoren op SEO zowel op mobiel als op desktop: ZORG voor een mobiel vriendelijke website: Gebruik deze tool om je website te scannen op mobile-friendlyness: https://www.google.com/webmast…ls/mobile-friendly/?hl=nl
    Onder deze webmaster tools is ook een handige tool die suggesties maakt op welke keywoord je best kan gebruiken voor bepaalde pagina's, check it out!


    Het volgende wat je kan doen is je website scannen met https://www.woorank.com/nl en alle te verbeteren punten voor je website trachten op te lossen.


    Als dat gedaan is neem je eens een kijkje in de meest gebruikte zoekmachine google, daar kan je een analytics account aanmaken, maak dit account aan en zorg ervoor dat het gelinkt word aan je website a.h.v. een stukje script code.
    Vanaf dat moment kan je continu je verkeer van je gehele website controlleren en zo ook minder populaire pagina's trachten te verbeteren of zichtbaarder maken.
    Daarna kan je in google webmaster tools heel wat handige functies activeren / bekijken en vinden om jouw SEO nog meer te optimaliseren alsook je pagina snelheden voor iedere pagina.


    Ook kan je a.h.v. je google account die gelinkt zal zijn aan je website een extra blokje op google benutten namelijk dit:

    Wanneer je google account gelinkt is aan je website en je maakt een bedrijfspagina aan op google dan kan je deze ook linken aan je website waardor je website in google bovenstaande info zal tonen (rechter zijde van de foto) Het enige wat je hiervoor moet doen is zorgen dat de URL correct is ingevuld op je bedrijfspagina in google.


    Je kan uiteraard allemaal veel verder gaan dan dit, maar ik denk dat de bovenstaande genoemde puntjes je al een hele stap vooruit zullen helpen!


    PS: Het kan tot enkele weken duren vooralleer je SEO aanpassingen van toepassing zullen zijn over het hele internet en al zijn zoekmachine's. | Indien ik iets vergeten ben of ergens gemist heb gelieve het me te laten weten!


    Vriendelijke groet,
    MiCa

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!