Programma gezocht voor C/C++C#

  • Geachte ICTS leden.


    Ik wil nu onderhand mijn script vermogen iets hoger leggen.
    Dit wil ik gaan proberen door een simpel programmatje te maken.


    Alleen welke IDE kan ik daarvoor het beste gebruiken?


    Hier heb ik dus geen verstand van dus vraag ik het aan iemand die er wel verstand van heeft.


    Gelieve te reageren.

    Met Vriendelijke Groet.



    Maikel

    Bewerkt één keer, laatst door M.Martens: Aanpassing door tip Tim. ().

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Zo ben ik inderdaad ook begonnen, succes!
    Ik had zelf eerst een soort notepad++, maar dan als IDE/Compiler. Dat programma was zeer handig tot ik iets complexere dingen wilden doen. Eclipse werkt ook prima! Kan alleen niet echt vergelijken aangezien ik alleen die twee heb gebruikt.

  • Hallo Tim.


    Heb even een aanpassing gedaan.
    Toen je het zei herinnerde het er aan. Dit omdat dit voor mij een nieuwe scripttaal gaat worden dus.


    In ieder geval bedankt voor de tip en reactie.


    Hallo,


    Nu je het hebt aangepast:


    C# en C/C++ verschillen nogal. Welke van de twee wil je leren?
    Overigens zou ik voor C# waarschijnlijk Microsoft Visual Studio voor gebruiken.


    Mvg,
    Tim

  • C# hoort inderdaad niet in het rijtje thuis. C# is namelijk een programmeertaal voor het Windows platform, waar C en C++ ISO-standaarden zijn waarmee je applicaties kunt schrijven die in theorie voor alle platformen kunnen worden gecompileerd. C++ is daarbij een uitbreiding op C, die het mede mogelijk maakt om object georiënteerd te programmeren. Een C++-compiler kan dan ook C-programma's compileren.


    Als ik je mag adviseren, zou ik je aanraden te beginnen met C. Vooral als je uit de wereld van PHP komt zitten er veel nieuwe dingen in de taal, zoals pointers en het werken met memory.

  • C++ ondersteund classes, C niet. In deze tijd wordt bijna elk programma (van kernels afgezien bvb) designed in OO.
    Als ik jou was, zou ik gaan voor python, wat een mooie eerste programmeer taal is. Anders als je toch voor het zware werk wilt gaan, C++.


    In C++ zit je met tal van moeilijke zaken zoals pointer berekeningen, (multiple) inheritance, polymorfisme, ..
    De basis leer je op een paar daagjes, maar om bovenstaande zaken goed te begrijpen en leren toe te passen op een goede manier.
    Vergt veel langer.


    Qua IDE, Ik heb altijd eclipse gebruikt met CDT plugin. Works like a charm.


    Success!

  • Multiple inheritance is gewoon een rampenplan, dat hadden ze nooit moeten bedenken. Een beginnend programmeur zou ik aanraden eerst met C aan de slag te gaan. Pointers, de syntax, en het hele idee van programmeren op een lager niveau kun je zodoende goed leren.


    Zelf heb ik op school C geleerd, en heb ik daarna in een project voor school mezelf C++ aangeleerd. Maar kende Java en C al (en een aantal andere talen), dus had een goede basis om het snel te kunnen leren.


    Netbeans heb ik toen der tijd gebruikt als IDE omdat ik dat ook voor Java gebruik. Maar ik moet zeggen dat ik niet razend enthousiast was.

  • Multiple Inheritance heeft zo zijn voordelen hoor, maar je moet het beperken inderdaad.


    M.Martens, misschien krijg ik je wel warm voor: http://www.codecademy.com/tracks/python


    Ik vond hun manier van 'les geven' zeer amusant en leuk! Je leert er de basics van programmeren denk ik! Het gaat soms nogal traag wel.
    Ik heb het vroeger zelf eens gevolgd voor javascript en vond het wel een aangename manier om chill wat te leren.

  • Hallo.


    Allereerst bedankt voor de goede informatie.
    Maar hoe kan ik dan het beste een programma maken. Dit gewoon als proefje voor dan verder leren.
    Moet wel iets van de boekhouding zijn.


    Met welke taal kan ik dan weer beter werken want de meningen zijn erg verdeeld.

  • Als je iets voor boekhouding enz wilt maken, dan veronderstel ik dat je een GUI wilt hebben. Nu een GUI maken in C++ is heel complex. Ik gebruik daar Qt voor bijvoorbeeld. Java daarintegen zou dit makkelijker toelaten.


    Hoe ik het altijd zie: Gebruik C++ voor programma's die veel berekeningen moeten maken, bvb 3D games , wiskundige modellen, Simulaties etc..


    Java daarintegen runt in een VM, daardoor is het een pak trager, maar dat heeft dan weer het voordeel multi-platform te zijn + een pak eenvoudiger, want java heeft geen pointers, en dat is nu net waar veel beginneling vast raken: pointers.


    Het is niet zo'n makkelijke beeslissing he ;)


    In de bedrijfswereld ben je volgens mij het meeste met Java, behalve als je voor wetenschappelijke of grote bedrijven gaat zoals IBM.

  • Mja eclipse is beetje standaard voor java, maar eclipse ondersteund ook c++ maar dan heb je wat extra zaken nodig. Eclipse heeft ook tal van andere handige plugins zoals GIT of een ander version control system, etc..


    Om eerlijk te zijn, kan een IDE er al beangstigend uitzien voor een beginner, het ziet er namelijk veel complexer uit dan een notepad++ bvb.
    Maar eens je er wat mee leert werken, merk je snel dat het die stap zeker waard was! :)

  • Eclipse


    nu als je voor c++ gaat en eerst een beetje wilt proberen dan kan je altijd dev compiler installen. http://www.bloodshed.net/devcpp.html
    Daarin heb ik lang geleden mijn eerste 'hello world' programmatjes in geschreven. Anders eclipse CDT (http://www.eclipse.org/cdt/)


    als je voor java gaat: Eclipse


    als je python zou leren, dan kan je gewoon je browser gebruiken indien je die lessen zou volgen in de link die ik je paar posts geleden gaf.


    Success

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!