C++ Stylesheets

  • Hallo allemaal,


    Ik heb een simpel programma'tje geschreven in c++. Nu probeer ik daar een achtergrond bij te doen en alles te centreren. Google hielp me niet echt verder. Kreeg namelijk alleen lange scripts voor het maken en resizen van plaatjes.
    Is er iets als css voor c++? Of een library?



    Heb de rest van de avond doorgelezen en uitgeprobeerd en volgens mij is dit toch iets moeilijker als ik eerst dacht. Misschien weet iemand een boek die dit uitlegt of eventueel tutorials (Nederlands of Engels)?

    Met vriendelijke groet,


    Victor
    Beheerder ICTscripters

    Bewerkt 3 keer, laatst door victor ().

  • Hey Victor,


    Blij dat je aan de slag gaat met C++ :)
    Veel succes ermee.


    Betreffende je vraag:
    Deze is te vaag om er iets zinnigs op te kunnen antwoorden.


    Een aantal suggesties om je vraagstelling beter te maken:
    "Ik heb een simpel programma geschreven" => Wat doet het programma juist? Heb je voorbeeld code? ...
    "Ik probeer er een achtergrond bij te voegen" => Waaraan probeer je een achtergrond toe te voegen? Een afbeelding neem ik aan? Welk afbeeldingsformaat (bv: png, jpg, bmp, ...)? Hoe juist? Wanneer juist? .... Heb je voorbeeld code?
    "[..] en alles te centreren" => Wat bedoel je juist met alles? De inhoud van je venster? Ook hierbij zou code handig zijn :)


    Iets exact zoals CSS bestaat niet, voor zover ik weet.
    Maar je kan dacht ik wel bepaalde bestanden includen die telkens voor je vormgeving zorgen.


    Alvast bedankt voor de extra informatie.

  • Victor,


    Ik veronderstel dat je simpel programmatje op dit moment in commandprompt met cout's wordt outgeput.
    Nu bij C++ is het grafische concept enorm complex. Zoals K.Rens al zei is er geen stylesheet voor C++.
    In C++ werken we met GUI's, dit is o.a vensters, buttons, afbeeldingen in venster, en de positionering is redelijk gebonden aan de pixels die je meegeeft.
    Omdat je nu beschrijft dat je een simpel programmatje hebt geschreven, denk ik niet dat je je best al aan GUI's waagt.


    de C++ WinApi is voor windows GUI's te maken, maar deze is extreem moeilijk voor een beginneling,
    een voorbeeld: http://www.cplusplus.com/forum/windows/31112/


    Er zijn ook een aantal libraries die wel kunnen helpen:
    Qt is handig en SDL als je afbeeldingen en kleuren wilt importeren (2D)


    Maar let op! Het is zoals ik zei redelijk geavanceerd ;)

  • Beste Koen en Quitta,


    Bedankt voor jullie reactie. Ik zal mijn vraag even verduidelijken. Ik heb de basis van c++ al aardig onder de knie en kan bijvoorbeeld een tic tac toe programma schrijven. Maar ik wil graag een mooi venster met buttons, zoals quitta aangeeft, een gewoon wat mooiere layout.


    Nu heb ik een simpel raad het getal programma geschreven en wil daaruit verder. De reden daarvoor is dat de code vele malen simpeler is. Mijn doelstellingen zijn dus bijvoorbeeld data opslaan (Alle wins en lose), een mooiere layout en multiplayer (lokaal).


    Even de overige vragen voor Koen:


    - Nee ik heb nog geen afbeelding, omdat ik niet weet welke afmetingen ik zou moeten hebben. Aangezien de user de afmetingen van het venster kan veranderen weet ik niet helemaal hoe ik dat moet aanpakken.
    - Ik heb nu een soort opdrachtprompt met links boven in het scherm alle tekst. Ik wil graag bovenaan groot: Raad het getal. En daaronder dan een input veld bijvoorbeeld. Dit is misschien dan nu even groot gedacht, maar hier wil ik graag naartoe werken.


    Ik begrijp volkomen dat het moeilijk is te begrijpen. Zoals ik al zei had ik de beginselen van c++ al aardig snel onder de knie. Ik voel me nu klaar om een stapje verder te gaan, want het is allemaal wel leuk, maar zo'n opdrachtprompt schermpje is toch net niet wat ik wil.
    Bedankt voor de links! Daar ga ik even mee aan de slag. WinApi ziet er inderdaad ontzettend moeilijk uit en ik denk dat ik het best eerst even de libraries kan bekijken.


    Ik heb een tutorial serie voor SDL gevonden. Voor iedereen die geïnteresseerd is: http://www.lazyfoo.net/SDL_tutorials/


    Heb je voor WinApi Microsoft Visual C++ nodig? Aangezien ik alleen tutorials kan vinden die dat gebruiken.

    Met vriendelijke groet,


    Victor
    Beheerder ICTscripters

    Bewerkt 2 keer, laatst door victor ().

  • Hey Victor,


    tbh heb ik zelf nog nooit winapi gebruikt, het wordt ook niet bezien in de lessen c++ op mijn universiteit.
    Dit ook omdat het voor windows bedoeld is en we natuurlijk allemaal Linux gebruiken ^^. SDL heeft als voordeel da het overal deftg werkt.
    QT voorbeeldje:
    http://doc.qt.digia.com/qt/tutorials-widgets-toplevel.html


    WINapi zou wel kunnen helpen als je met alert boxes blij bent,
    daar kan je ook normaal inpput/output mee handlen: vb :http://www.functionx.com/win32/Lesson04.htm


    maar dat is iets ingewikkelder alweer he.


    WinAPI werkt normaal ook perfect met andere gratis compilers, zelfde voor Qt en SDL

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!