www. of niet?

  • Beste leden,


    Ik vraag me al jaren af of het nog nodig is om www. voor je domein (website url) te zetten.
    Technisch was er nooit een reden om dit ervoor te zetten. Tot nu.


    Voor het eerst heb ik een reden gevonden om toch www. te gebruiken voor je domein.
    De reden is snelheid van het laden van je website.
    Ik verklaar mij nader:


    De meeste websites laden hun foto's, javascript en css bestanden in door ze gewoon bij op de site te zetten:
    http://www.site.com/logo.png


    Dit is echter niet slim als je cookies gebruikt op je site, want dan stuurt je bezoeker automatisch de cookie mee met elk bestand dat wordt geladen vanaf je server.
    Ze sturen dus nodeloos de cookie voor foto's, javascript en css - terwijl dit niet nodig is.


    De oplossing hiervoor is een subdomein te gebruiken, bv static.ictscripters.com om vaste bestanden vanaf te laden.
    Dan moeten de cookies niet worden meegestuurd.


    Als je website echter zonder de www. werkt, dan plaats je cookies altijd op *.domain.com
    Als je dan echter static.domain.com gaat gebruiken voor je statische content, dan wordt de cookie toch nog meegestuurd, door het sterretje in je cookie path. Je kan dus beter www. gebruiken voor je site en je cookies enkel laten gelden op dit www. domein.
    Je site zal sneller laden :thumbup:


    Noot: je kan ook gewoon een nieuw domein kopen, dat niet naar de site linkt om je vaste inhoud te laden.
    Bv: youtube gebruikt ytimg.com als domein voor statische content.
    Dit kost je dan gewoon een extra domein.
    Zelf koop ik bv liever een extra domein dan toch www. te gebruiken ;)
    Hoe korter mijn url, hoe liever.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dit heet CDN (Content Delivery Network), dat is dat je gegevens op diverse locaties hebt staan.
    Je hebt afbeeldingen, stylesheet(s) en script(s) dat je moet laden (downloaden) bij het openen van de pagina. Webbrowsers limiteert het aantal HTTP requests voor een enkele domein, ofwel het aantal downloads. Door gebruik te maken van verschillende domeinen, kun je meer downloaden in één keer.


    Stel je hebt eendomein.nl:
    - afbeeldingen staan in images/ -> eendomein.nl/images
    - scripts staan in js/ -> eendomein.nl/js
    - stylesheets staan in css -> eendomein.nl/css


    Alles wat hierboven staat wordt gedownload van eendomein.nl. Er worden steeds een aantal per keer gedownload.



    Nu gaan we CDN toepassen, maak een aantal CNAME records naar eendomein.nl:
    - cdn1.eendomein.nl (gebruiken we voor afbeeldingen)
    - cdn2.eendomein.nl (gebruiken we voor scripts)
    - cdn3.eendomein.nl (gebruiken we voor stylesheets)


    Gebruik het volgende in je webpagina:
    - cdn1.eendomein.nl/images
    - cdn2.eendomein.nl/js
    - cdn3.eendomein.nl/css


    Je zult het verschil wel merken!

  • Als ik me niet vergis, is een CDN een content distributie netwerk.
    Het gaat hier over het brengen van de inhoud zo dicht mogelijk bij de gebruiker.
    Zit de bezoeker van je website in Nederland, dan stuur je hem naar een NL server.
    Zit je bezoeker in België, stuur je hem naar een BE server.
    Dat is content distributie.


    Het splitsen van je website over meerdere subdomeinen zou ik niet echt een CDN noemen :P

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!