Ubuntu 12.10 gaat secure boot toch via Grub2 ondersteunen

  • Canonical heeft aangekondigd dat het toch de Grub2-bootloader zal gebruiken om Ubuntu 12.10 te kunnen booten op computers die de secure boot-optie geactiveerd hebben. Eerder wilde Canonical een eigen bootloader en sleutel gaan gebruiken.
    De secure boot-optie op pc's met een uefi, een boot-mechanisme dat met name door Windows 8 wordt gebruikt, heeft binnen de Linux-gemeenschap veel discussie opgeleverd omdat het de installatiemogelijkheden voor opensource-software ernstig zou belemmeren. Canonical nam in juni het standpunt in dat het met een eigen bootloader wilde komen, gebaseerd op de Efilinux-loader van Intel. Deze zou voorzien moeten zijn van een eigen sleutel. Grub2 zou volgens de Ubuntu-ontwikkelaar niet veilig genoeg zijn omdat door de opensource-structuur van de bootloader bijvoorbeeld een fabrikant de Canonical-sleutel per ongeluk openbaar zou kunnen worden.
    Canonical komt hier nu op terug en stelt dat het na input vanuit de Grub2-ontwikkelaars en enkele oem-partners wel degelijk mogelijk is om Grub2 te voorzien van veilige secure boot-ondersteuning. Om de veiligheid te verhogen, wil Canonical Ubuntu-systemen die secure boot ondersteunen op dit punt gaan testen binnen het bestaande Ubuntu Certification-programma. Zo moet een systeem voorzien in de mogelijkheid om secure boot geheel uit te schakelen en eindgebruikers moeten user certificates kunnen installeren. Ook houdt Canonical Eiflinux-bootloader achter de hand voor noodgevallen.
    Grub2 met de secure boot-optie moet in de in oktober uitkomende Ubuntu 12.10 beschikbaar zijn. Daarnaast zal er voor de huidige Ubuntu 12.04 LTS-release vermoedelijk een aparte package beschikbaar komen omdat de wijziging als te groot wordt gezien om de bestaande Grub 1.99-bootloader aan te passen.
    De keuze van Canonical om toch de opensource-bootloader Grub2 te ondersteunen, wordt verwelkomd door de Free Software Foundation. Zij stellen dat deze keuze voldoet aan de GPLv3-voorwaarden waardoor de gebruiker de vrijheid blijft houden om zijn eigen besturingssysteem te kunnen kiezen.





    BRON: Tweakers.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ik gebruikte vroeger ook Ubuntu maar toch maar nu Windows8 maar door metro is die ook niks.
    Denk toch maar overstappen naar Mac OS


    Ubuntu is erg underground en moeilijk voor mensen die het niet kennen.
    Al is mijn stoute droom wel dat ze de grootste worden zodat het toch een goed OS wordt.

  • Ik gebruikte vroeger ook Ubuntu maar toch maar nu Windows8 maar door metro is die ook niks.
    Denk toch maar overstappen naar Mac OS


    Ubuntu is erg underground en moeilijk voor mensen die het niet kennen.
    Al is mijn stoute droom wel dat ze de grootste worden zodat het toch een goed OS wordt.

    Ubuntu underground? Absoluut niet. Enkel idd zo dat het voor de wat meer ervaren gebruiker is. Maar underground...? Nee.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!