Blauwe kenteken, rijbewijs nodig?

  • Hey,


    ik las laatst ergens (weet niet meer waar) dat je voor een bromfiets met een blauwe kenteken geen rijbewijs nodig hebt.
    Wel moet ie een bepaalde verzekering hebben, en moet de bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn.


    Mijn vraag is klopt dit? Google helpt me nu niet echt.

  • Grappig, nee zo werkt dat niet... Daar heb je nog altijd je AM rijbewijs voor nodig.



    Blauw:
    - Mag niet op de openbare weg
    - Heeft geen helm verplichting (wel aangeraden)
    - Mag niet harder dan 25 Km/h


    Geel:
    - Mag alleen op de openbare weg
    - Heeft een helm verplichting
    - Mag snelheid boven de 25 km/h tot (ik dacht) 50 km/h



    Dat is Nederland tenminste.

  • Oftewel: wacht nog 1/2 jaar, haal direct je auto rijbewijs en je mag zowel een auto als een scooter besturen. Scheelt je weer een paar honderd euro voor die scooter rijles :P. Je hebt je hele leven gefietst dus die twee jaar kunnen er ook nog wel bij :P.


  • even duidelijk maken voor blauw wat hier boven staat klopt niet echt..


    Blauw:
    - Deze moet op fietspaden rijden als deze er zijn!
    - Heeft geen helm verplichting (wel aangeraden)
    - Mag niet harder dan 25 Km/h


    Geel:
    - Mag alleen op de openbare weg dus niet op fietspaden
    - Heeft een helm verplichting
    - De snelheid mag officieel niet harder zijn dan 45 km/h


    Veel plezier ik heb de dingen even na gekeken in mijn theorie boek voor het am rijbewijs dus je moet zeker een rijbewijs halen.

  • Ik ben nu net 20 jaar en bezit 1,5 jaar mijn autorijbewijs. En al 4 jaar mijn scooter certificaat.


    Ik woon in Nederland.



    Het is de grootste onzin dat je geen rijbewijs hoeft te bezitten om een scooter / bromfiets te besturen. Het is wettelijk verplicht dat iedereen op een scooter / bromfiets een rijbewijs moet. Ongeacht het kleur van de kenteken.


    Blauw kenteken:
    - Geen helmplicht (wel aangeraden)
    - Maximale constructie snelheid 25 km per uur.
    - Binnen de bebouwde kom op fietspad 20, daarbuiten 25 km per uur.


    Geel kenteken:
    - Helmplicht.
    - Maximale constructie snelheid 45 km per uur.
    - Binnen de bebouwde kom op openbare weg 45, buiten bebouwde kom op fietspad 40 km per uur.




    Constructie snelheid is de snelheid die je bromfiets kan halen, niet die je rijd. Je mag de scooter dus absoluut niet opvoeren van 25 km per uur naar 60 km per uur. Ook al rijd je er dan altijd 25 km per uur mee. Bij een rollenbank controle oid kijken ze naar hoe hard je bromfiets kan, in dit geval 60 km per uur.


    Als er nog vragen zijn, stel ze! Oja, sindskort moet je voor het behalen van je bromfiets certificaat zowel theorie als praktijkexamen afleggen!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!