• Beste Collega's,



    Een vriend van me heeft net een eigen bedrijfje.
    Maar hij had me daarstraks verteld van het volgende probleem.


    Hij heeft een klant iets gegeven van zijn webshop.
    En ook door gefactureerd naar die klant toe.
    De afspraak was dat de klant het binnen de maand zou betalen.
    We hebben het hier over 75 euro.


    NU Bijna 3 maand verder heeft de klant nog niets betaald.


    Mijn maat ligt er wakker van, want hij kan wel via incassobureau onderhandelen etc.
    Maar dat kost allemaal zeer veel geld dat hij momenteel niet heeft).


    Kan mijn maat stappen ondernemen zonder dat het hem ook maar een eurocent gaat kosten?.
    Want dat weet hij namelijk niet precies meer :s

  • Dat is waarom bedrijven met hun webshops consumenten laten betalen voordat ze het product ontvangen. Eventueel onder Rembours (geld wordt betaald bij levering van pakketje.) Nou is het bij bedrijven tussen bedrijven vaak dat het op factuur kan, dit omdat ze alle gegevens van het bedrijf hebben en hierdoor dus eventueel een klacht kunnen indienen bij de KvK.


    Dus kan je vriend wat doen zonder dat het geld kost?
    Simpel gezegd Nee, de kosten die je bij het incassobureau maakt kun je in principe door laten spelen naar de klant. [offtopic]Of je moet naar zijn huis gaan en het persoonlijk ophalen en hem in elkaar willen trimmen.[/offtopic]


    Is het dom van je vriend zo'n betaalmogelijkheid aanbied?
    Ja.


    En als aanklagende kant moet je met bewijs komen dat hij de persoon is die het afgenomen. En dat hij het product dus bij je vriend heeft afgenomen.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

  • En voor dat je naar een incasso bureau gaat moet er nog wel even 2 herinnering brieven de deur uit gesteurd worden om de klant even te laten weten dat hij moet betalen (En zo niet dat je stappen zult ondernemen).


    Een incasso bureau kan in principe niet veel die kan alleen dreigen met sommatie's dat er gedagvaardigd zal gaan worden maar als puntje bij paaltje komt (Als er geen betaal regeling getroffen kan worden bij contact,


    overigens als de klant na eerste sommatie reageert en de klant wilt niet betalen EN er kan geen betaling regeling getroffen worden mag er al gedagvaardigd worden)


    moet je naar een gerechtsdeurwaarders kantoor gaan in deze kosten helaas wel wat geld (Ga richting de 80 / 100 p.u) denken, dit kan je natuurlijk verhalen om je klant echter voor een prijs van 75 euro zou ik de stap niet wagen en hier een wijze les uit halen.

  • Beste,


    In het geval dat dit is gebeurd inderdaad een no cure no pay incasso inschakelen dit is (meestal) gratis en word verhaald op uw klant (wettelijk verplicht)


    Het beste wat je kan doen de volgende keer als tip is de klant vooruit laten betalen of niets leveren voordat er betaald is.


    Als de klant hierdoor afhaakt heb je wel je gemaakte product nog en kan je die altijd nog verkopen.

  • Maar zoals ik al had vermeld.


    Mijn maat die heeft het product gegeven en gezegt dat hij het binnen de maand moeten betalen.


    dat is dus niet gebeurd.


    Maar mijn maat kan dus na een periode een incasso bureau verkiezen voor dit soort zaken?
    Ook een incasso bureau die gratis is voor mijn maat zelf maar niet voor die klant?


    Als dit correct is bevestigd mag deze dicht!.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!