Eigen bedrijf

  • Beste criminalspoint leden,


    Ik kwam hier vroeger altijd, als een echte noob wat programmeren en webdesign betreft. Inmiddels ben ik bijna een beroeps programmeur, over een half jaar ben ik namelijk klaar met mijn opleiding.


    Nu zit ik nog met een aantal vragen. Heeft iemand hier ervaring met een eigen bedrijf beginnen, zoja? vertel hier dan a.u.b wat meer over. Wanneer ben je begonnen, hoe ben je begonnen, wat zette je aan om te beginnen enz.


    Tot slot, waar moet je beginnen om een bedrijf te starten, waarop moet ik me voorbereiden?


    Ik wil als ZZPér beginnen, maar ik wil uiteindelijk wel een BV bezitten. Ik hoop op jullie reacties en ik hoop veel van jullie te leren, waarschijnlijk zullen meer leden iets kunnen leren van dit topic.


    Thnx all.

    Afgestudeerde developer, hier om te helpen omdat ik hier altijd op hulp kon rekenen tijdens mijn studie. :D

  • Citaat van Ferhat.Remory

    Vooraleerst :p. Belg of Nederlander?



    Haha, Nederlands :p

    Afgestudeerde developer, hier om te helpen omdat ik hier altijd op hulp kon rekenen tijdens mijn studie. :D

  • Ik heb ook een bedrijfje in webhosting, domeinregistratie, vps en programmeren. Samen met een vriend ben ik begin januari een Vennootschap Onder Firma gestart. Dit houdt in dat wij beiden volledig eigenaar zijn en volledig aansprakelijk voor de kosten.


    Waar je rekening mee moet houden is: wat zijn de taken (wie doet wat) en wat krijgt hij ervoor vergoed? Daarnaast duidelijk afspreken wat de maximale hoeveelheid uitgegeven geld mag zijn. En een goed overzicht in je administratie behouden.


    De inschrijving van een VOF bij de Kamer van Koophandel bedraagt euro85,- en daar krijg je dan ook gratis advies bij e.d. Verder moet je denken aan een zakelijke rekening (Bij de Rabobank zitten wij omdat we die betrouwbaarder vonden en goedkoper in de eerste twee jaar) en inschrijving Belastingdienst. Daarnaast goede contacten hebben voor eventuele inkoop bij producten.


    Voordeel is dat je o.a. iDEAL kan aanbieden, toegang hebt tot Sligro, Makro en OfficeCentre (ook als je geen office of horeca bedrijf hebt) en dat je sommige eigen uitgaven kunt opgeven als ondernemers uitgaven waardoor je BTW terug krijgt van de overheid.


    Nadeel is dat je altijd ermee bezig bent en je de eerste paar jaar (en vooral in deze crisistijd) bijna zeker verlies gaat maken.


    Let ook op op de BTW verhoging van 19 naar 21 procent in september.


    Als je nog een vraag hebt stel je die maar ;).

  • Ik ben zelf in januari 2010 begonnen als een eenmansonderneming in de Webhosting industrie, omdat ik al gauw merkte dat klanten meer willen dan alleen webhosting ben ik gaan uitbreiden naar de Webdesign en scripting, Server beheer en onderhoudscontracten bij bedrijven af te sluiten.


    Hierdoor heb ik mijn onderneming naar een hoger niveau kunnen brengen ook gezien het feit vele bedrijven hiervoor geen personeel voor wilt inhuren.


    Ook heb ik natuurlijk als voordeel dat ik met een 2 tal bedrijven samenwerkt 1 bedrijf in de telecommunicatie en 1 bedrijf in de IT (Computers en Rand apparatuur).


    Zoals Lars echter al zegt je loopt meestal het 1e jaar verlies dit omdat je toch echt naamsbekendheid moet opbouwen ook natuurlijk omdat we in de crisis zitten.


    Wat ik echter wilt afraden is een BV op te richten gezien je hier al minimaal een XX.XXX geld moet inleggen en je hogere belasting tarieven heb.


    Voordeel van een bedrijf is wel weer dat als je failliet gaat dat je meestal niet privé aansprakelijk bent.


    Zelf ben ik al wel bezig met een BV constructie echter zit hier veel werk en energie achter je hebt het namelijk niet even in een dag geregeld.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!