EU slaat hackers

  • Europa wil black en gray hat hackers strenger aanpakken.
    Hiervoor heeft het Europees Parlement recent, met 50 stemmen voor en 1 tegen een wetsvoorstel geaccepteerd waardoor het bezit en verspreiden van hacking-tools strafbaar wordt.
    Cyberaanvallen op IT-systemen zouden straks een strafbaar misdrijf in de EU worden waar minimaal twee jaar gevangenisstraf op staat.


    Ook hacking-tools worden genoemd: "Het bezit en verspreiden van hacking-software en tools wordt ook een strafbaar feit, en bedrijven worden aansprakelijk voor cyberaanvallen die in hun belang zijn gepleegd."


    Wat betreft het bezit en gebruik van hacking-tools erkent het voorstel de dubbele aard van veel van deze tools. Het alleen bezitten zou volgens analyses niet strafbaar zijn, ook al beweert het persbericht van het Europees Parlement iets anders.


    Vooral de waarom en het doel waarvoor de tools gebruikt worden, zouden een rol spelen. Het werk van whitehat beveiligingsonderzoekers in opdracht van bedrijven zou in ieder geval niet worden vervolgt.


    De reden dat ik dit hier post, is omdat er nogal wat gray hatjes op deze site passeren.
    Besef dat je nu niet meer zomaar een servertje mag scannen met je tools.
    De nieuwe regelgeving geldt voor heel Europa.

  • Klopt maar ik denk dat heel veel mensen hier maling aan hebben en toch door gaan.
    En meestal zijn hackers die dit doen amerikanen en het word enkel toegepast op de EU.


    Het is een goed begin om zo veilig mogelijk verder te kunnen gaan zonder enige schade aan computers / websites.


    Maar Amerika zal gewoon zijn ding blijven doen ben ik bang van.

  • Het Europees Parlement wil het verspreiden van software die is bedoeld om te hacken verbieden. Een richtlijn daarvoor moet later dit jaar worden aangenomen. Op het plegen van cyberaanvallen moet jaren gevangenisstraf komen te staan.


    Hoewel het bezit van de tools op zich niet verboden wordt, zal het gebruik of verspreiden van tools bedoeld voor hacken wel een strafbaar feit zijn, blijkt uit de tekst van het voorstel. Op het uitvoeren van een cyberaanval komt een gevangenisstraf van twee jaar te staan. Het voorstel werd aangenomen met vijftig stemmen voor en een tegen.


    Dat betekent niet dat het voorstel op deze wijze wordt aangenomen. Daarvoor moet eerst een deal worden gesloten met de Europese Raad. Het voorstel toont echter wel aan in welke richting het Europees Parlement denkt en de kans is groot dat de richtlijn binnen enkele jaren in deze of licht gewijzigde vorm kracht van wet krijgt. Als de richtlijn wordt aangenomen, krijgt politiek Den Haag over het algemeen enkele jaren om de details van de richtlijn in de Nederlandse wet te krijgen.


    [offtopic][Bron Tweakers][/offtopic]


    Maar ik denk niet dat dit uiteindelijk gaat werken. Hierdoor kunnen bedrijven zich minder goed weren tegen cybercrime omdat ze niet weten hoe een hacker in hun systeem kan komen.


    Op hoge scholen met Security lessen krijg je ook hack tooltjes in je handen gedrukt om te kijken hoe het zijn werk doet en hoe je je er tegen kunt beveiligen.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

  • Citaat van K.Rens

    In school/educatieve omgeving en pen testing in opdracht van het zelfde bedrijf, mag het wel nog he.
    Maar sites die zomaar hacks verspreiden, die kunnen het wel lastiger krijgen om te bewijzen dat ze enkel educatief zijn...


    Ik vind Cain & Abel anders wel educatief. Naar mijn mening moet het Europees Parlement er zich niet eens mee bezighouden. Er zijn ook genoeg normale hackers die juist gewoon lekken melden zonder ze te misbruiken en dat zal dan uiteindelijk niet meer kunnen omdat de programma's niet meer beschikbaaar zijn.


    Ik durf met zekerheid te zeggen dat ongeveer 99% van het hele Parlement daar nog niet eens weet hoe ze een virusscan moeten uitvoeren, met een goeie virusscanner. Ze weten nog net hoe ze de tekst bold moeten maken in Word en hoe ze een grafiekje moeten maken in Excel.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!