MVC Pattern

  • Beste CP leden,


    Dit topic is een beetje voor de PHP kenners onder ons. Mijn vraag aan jullie is:
    Gebruiken jullie het MVC pattern, en zo ja, wat vinden jullie de grootste voordelen?


    Momenteel gebruik ik het zelf nog niet. Het is niet dat ik nog niet overtuigd ben, maar dat ik van mening ben dat ik zelf nog niet genoeg af weet van het MVC pattern om het te kunnen gebruiken.


    Ps. Reacties met "nee, ik gebruik het niet." hebben we niks aan. Onderbouw je reactie.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Citaat

    Ik gebruik Dreamweaver Cs4 ik werk al met dreamweaver sinds versie 4.
    Het is voor mij makkelijk want ik weet waar ik alle functies kan vinden in het programma.


    Iets nieuws proberen is daarin tegen nooit weggenomen ik ga even een kijkje nemen.


    Bedankt voor je tip ;)


    Lol weet je wat MVC is? xD
    Ik werk ook met Dreamweaver hoor :p

  • Model-View-Controller (voor de gene die te lui is om de afkorting te googlen)


    Ik zelf ben een tijdje geleden geïnteresseerd geraakt in het MVC pattern.
    Ik ben nu het PHP framework Kohana wat aan het bestuderen, en deze gebruikt (natuurlijk) ook het MVC pattern!
    *krijgt het idee dat hij een na-aper is*


    Het scheiden van de business logic en de vertoning vind ik persoonlijk erg fijn!
    Ook bespaart het tijd wanneer je het goed toepast.
    Je krijgt niet van die scripts waar stukken html in zitten.
    Al zou de layout willen wijzigen moet je niet alleen de html maar ook de php code wijzigen/verplaatsen.


    Met de M heb ik nog niet erg veel gedaan, maar ik zie er wel een paar (of 2/3/4 paar) voordelen van in.


    Voor kleinere websites lijkt het MVC pattern mij niet heel geschikt.
    Er is een drempel waaronder MVC juist meer tijd gaat kosten dan wanneer je geen MVC toepast.


    Misschien dat mijn manier voor jou ook werkt om het MVC pattern te leren kennen:
    Haal ergens wat scripts vandaan die met door MVC pattern functioneren. (uit tuts bijvoorbeeld)
    En probeer er wat dingen mee te maken, bijvoorbeeld een login script, of een simpel gastenboekje of iets dergelijks.


    Na zo'n 5 minuten denken weet ik even niets meer om aan dit bericht toe te voegen.
    Dus laat ik het hier maar bij...
    Hopelijk heb je er wat aan...

  • Een van de mooie dingen aan een MVC lijkt mij het gebruik van een router. Op deze manier heb je een goede controle over je pagina indeling, en kun je een mooi systeem maken met SEO in het achterhoofd zonder een gigantisch .htaccess bestand met heel veel rewrites.


    Als ik over enkele maanden (als ik me HAVO heb afgerond) ga beginnen aan een eigen Framework zal ik zeker naar het MVC model kijken!

  • Een eigen framework is zeker niet makkelijk te maken. Ik heb me daar ook in vergist. Ik heb nu links als site.ext/account/register waar ik verder nog met een / extra dingen achter kan plakken :)
    Je gaat je ook ontzettend vergissen de eerste keer als je een benchmark uitvoert hoe traag je systeem werkt.

  • MVC staat meestal gecombineert met OOP/Classes en dus is het ook aangeraden het framework zelf in OOP te maken.


    MVC werkt makkelijk, het steunt eigenlijk op 3 punten: de code (M), de weergave (V) en de controle of samenvoeging van beide (C)

  • Ik werk sinds vandaag eigenlijk ook via kohana..


    Me eerste indruk was wtf..
    Ik snap er nog bijna geen drol van..


    Maar ik ben het al langszaam aan het snappen..
    En hoop het vaak te kunnen gebruiken.

    School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.


    Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML


    Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!