Posts by Tim

    Inmiddels al honderden pagina's (maal 30) aan spamaccounts. Ook van jaren eerder. Misschien registratie stopzetten? Accounts verwijderen? Uitzoeken wat het doel is van die bots? Misschien persoonsgegevens verzamelen? Data verzamelen?

    Hoezo is het niet marktconform? Wat is marktconform? Waar kan ik een analyse vinden wat de marktconformiteit heeft bepaald voor zoiets?


    Er zijn zat bureaustoelen te koop voor 100 EUR (of goedkoper). Is het dan marktconform? Terwijl de ongeschreven regel is dat als je een goede wilt min 600 EUR kwijt bent?


    Er zijn zat horloges die 10-20 EUR zijn. Maar genoeg die veel duurder zijn. Zijn die dan het geld niet waard?


    Dat er 'zat partijen' zijn die het goedkoper doen betekent niet dat de prijs die iemand vraagt een 'behoorlijk (hoge) prijs' is. Hoe goed is de kwaliteit van die partijen? Tot in hoeverre gaat hun dienstverlening? Hoe persoonlijk is hun dienstverlening? Wat is de context (andere diensten/verbondenheid)?


    Tot slot, bekijk het ook eens vanuit een zakelijke kant 20 EUR of 99 EUR, dat is (naar mijn mening) niks voor de zakelijke markt. Vergeet niet dat een deel (meestal, ik zit niet zo in fiscaal recht) aftrekbaar is. Het kan zijn dat ZZP maar 40% hoeft te betalen, op jaarbasis. Als je daarmee bepaalde gemakken (geen idee of dat hier zo is) krijgt tov een goedkopere optie, is dat niet beter voor een bepaalde bedrijven in bepaalde situaties?


    TL;DR;
    Het is te kort door de bocht om te zeggen dat iets te hoog of te laag is. Het hebben van een volledige matrix van feiten lijkt me waardevol, ipv enkel in macro de situatie te hebben bezien. Wat vind je bijv. van mijn uurtarief benadering? Is die aanname daar aardig? Los van of je 60 EUR p/u hoog vindt (daar zijn natuurlijk verschillende normen voor te vinden).

    Bedrag vind ik niet gek. Vier keer per jaar 15 minuten spenderen (ruim gerekend) aan het updaten van een website. Dan zit je op een uur per jaar. Reken veiligheidshalve halfuur extra voor het geval een update fouten geeft of daardoor elders aanpassingen vereist in het systeem of dat er nieuwe configuratiemogelijkheden zijn toegevoegd die aandacht behoeven. Dan zit je op 1.5u.


    Dan heb je ongeveer 60 EUR per uur (omzet, geen winst). Geen gek bedrag vind ik zelf.


    Zelf vind ik het artikel alleen geen nieuwswaarde hebben. Of het nu 1/3 van de websites is of 2/5. Het is in beide gevallen meer dan aanlokkelijk genoeg voor kwaadwillenden om erin te verdiepen. Het fenomeen van updaten is ook niks nieuws onder de horizon. Wordpress is ook nog niet de 40% gepasseerd en de groei is ook in lijn met eerdere jaren.


    Ik ben meer benieuwd naar additionele mogelijkheden naast het up to date houden. Zeker aangezien up to date houden niet Wordpress specifiek is.

    Wordpress en plugins kun je toch automatisch updaten? Ik doe het dan voor de helft xD

    Automatisch updaten is niet altijd verstandig. Wat als de update een fout met zich meebrengt? Dan kan het zijn dat je website eruit ligt totdat je het merkt. Het kan ook zijn dat een update ongewenste aanpassingen heeft. Soms staat ook in de changelog dat iets niet meer ondersteunt wordt. Voorbeeldje, laatst werd PHP versie op server van een vereniging aangepast naar 7.4. Sommige plugins moesten bijgewerkt worden om functioneel te blijven. Andere plugins mochten juist niet updaten omdat het conflicten zou geven. Let dus op met automatische updates. Het kan de continuïteit van een site aantasten.

    Vind het nogal een behoorlijke prijs om dit voor 99 euro te doen voor alleen wat updates uit te voeren..


    En reclame maken is toch verboden?

    Citaat van ICTS

    Het is niet toegestaan zonder toestemming reclame te maken voor (eigen) websites op ICTscripters

    Ik neem aan dat Koen zichzelf toestemming heeft gegeven :)

    Zij er meer die meedoen aan Advent of Code?


    Elke dag in de maand december is er een nieuwe programmeeruitdaging. Dan krijg je een stukje input met een soort puzzel, wijze/wat je moet berekenen aan de hand van de input. Elke uitdaging bestaat uit twee onderdelen en antwoorden. Elke dag 06:00 GMT+1 staat de nieuwe uitdaging klaar. De 100 snelste komen in de wereldwijde leaderboard. Voor private leaderboards gaat de 1e van de groep er met de meeste punten vandoor voor die dag. De tweede met iets minder, enz. Aantal punten hangt af van aantal deelnemers van de leaderboard.


    Als er meer meedoen, misschien leuk om een ICTS leaderboard te maken? Ikzelf kan er niet nog een maken, max is 1 p.p. en heb er al een met collega's.


    Mijn code voor elke dag is overigens te vinden op Github. Als iemand feedback heeft, laat maar weten. Python is niet mijn favo taal (verre van), maar leek me daarom een goede uitdaging. En anders kan je er misschien zelf van leren of inspiratie opdoen.

    Er gaan hier meerdere zaken door elkaar heen.


    Allereerst kleine disclaimer. Ik vermoed dat het hier gaat om Belgisch recht. Daar ben ik niet bekend mee. Maar Auteursrecht en Octrooirecht is veelal geharmoniseerd (betekent, gelijk getrokken binnen de EU). Dus wat ik weet over NL kan je grotendeels toepassen in BE.


    Om te beginnen. Het gaat hier om een civiele procedure. Strafbaar handelen is niet noodzakelijk. Een inbreuk op een intellectueel eigendom kán strafbaar zijn. Maar let op dat het gaat om inbreuk. Ik heb in NL nog geen vervolging gezien naar aanleiding van een inbreuk op een auteursrecht. Het wordt meestal civielrechtelijk gehandhaafd.


    Dan over octrooien. Ja, octrooien. Patent vraag je maar aan in Engeland. In Nederland en België spreken we over octrooien. Theoretisch kan je octrooi aanvragen op code. Daaraan kleven formele vereisten, zoals in de vorige zin is te lezen. Dat moet je namelijk aanvragen. Maar daar zitten ook materiële vereisten aan. Zoals dat het, kort gezegd, om een uitvinding moet gaan. Een uitvinding wat nieuw is in de (gehele!) wereld. Ik zie in deze casus geen aanleiding om hierover te spreken.


    Auteursrecht. Auteursrecht heeft niet echt formele vereisten zoals een octrooi. Dat hoef je niet aan te vragen, dat krijg je vanzelf.
    In artikel 4 van de (NL) Auteurswet is beschreven waar het vermoeden ligt m.b.t. auteursrecht. Op het moment dat in de broncode staat dat X de maker is, dan wordt vermoed dat X de maker is, tenzij het tegendeel wordt bewezen. Dat maakt het in deze zaak een stuk makkelijker. Auteursrecht is ook zeker mogelijk op broncode. Ik meen dat het komt door de softwarerichtlijn van de EU, in tegenstelling tot het merendeel van het auteursrecht welke uit de auteursrechtenrichtlijn komt. In artikel 10 lid 1 onder 12 staat duidelijk "computerprogramma's en het voorbereidend materiaal". Let wel op! Auteursrecht is niet mogelijk op zuiver technische aspecten. Als een bepaalde vormgeving in de code nodig is om en technische reden, dan kan op dat stukje code geen auteursrecht rusten. "Alle werken die op internet staan, zijn auteursrechtelijk beschermd" is beetje een dooddoener. Want het auteursrecht beschermt werken. Als iets een werk is (volgens de auteurswet), dan is het beschermd. Dat het op internet staat maakt niet uit. Dus ja, alle werken op internet zijn beschermd, omdat werken an sich zijn beschermd.


    De maker van een werk heeft altijd exclusieve rechten. Het zijn van maker is niet overdraagbaar. Rechten over een werk wel. De auteurswet biedt 2 exclusieve rechten. Openbaarmaking en verveelvoudiging. Ik weet niet of TS de code eerder derden rechten heeft gegeven mbt het werk. Dit kan een beperkende factor zijn. Maar dat iemand een werk ontvangt, betekent niet meteen dat diegene ook die exclusieve rechten krijgt en/of mag gebruiken. De standaard (in de wet) is dat de ander niet die rechten krijgt. Die moet dus bewijzen dat diegene het werk mag openbaren/verveelvoudigen.


    Tot slot, er is nog een andere uitweg. Maar dat vind ik meer risicovol om wat over te zeggen omdat dat wel anders kan zijn in België. Er kan ook gekeken worden naar een onrechtmatige daad. Dat iemand handelt in strijd met wat in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. En dat het handelen van vermeende derden daarmee als onrechtmatig gekwalificeerd kan worden. Even kort gezegd, zit meer achter.

    Volgens mij gaan er dingen door elkaar heen.


    De vraag moet volgens mij zijn, is dit spel hetzelfde (met 'persoonlijke' aanpassingen daargelaten) als die van Codecanyon?


    Het antwoord is duidelijk ja. Maar is het 'illegaal' (lees: inbreuk op verveelvoudiging / openbaarmakingsrecht?)? Niet noodzakelijk. Afhankelijk van of TS de juiste rechten heeft ingekocht, waar ik gewoon van uit ga.


    Als dat van Codecanyon een probleem is kan je elders kijken. Zo niet, lekker in contact treden :)

    Ik zit nu met een vraag, is de crimeclub source inmiddels ooit vrijgegeven? Ik kan me namelijk herinneren dat een jaar of vijf geleden verschillende versies te downloaden waren.


    Kan je dan zomaar een crimeclub beginnen zonder juridisch te worden vervolgd? Ik zie namelijk verschillende crimeclub websites online en ben erg benieuwd wat de huidige ontwikkelingen zijn.

    Om even rechtstheoretisch te antwoorden:
    Dat de broncode downloadbaar is betekent niet dat het is vrijgegeven door de maker(s) of dat jij er gebruik van mag maken. Als je het niet zeker weet, niet doen. Een afweging maken tussen wel doen en de pakkans, is een die je zelf moet maken. Maar juridisch is het antwoord simpel, doe het niet.


    Juridisch worden vervolgd? Strikt genomen is een auteursrechteninbreuk strafbaar. Heb enkel nog nooit een zaak erover gezien. Zo ver ik weet is er een gedoogbeleid / acht het OM het niet opportuun.
    Maar iets wat vaak wordt vergeten zijn de persoonlijkheidsrechten van de maker. Zie artikel 25 Auteurswet. Zelfs als het is vrijgegeven / open source is.


    De maker van een werk heeft, zelfs nadat hij zijn auteursrecht heeft overgedragen, de volgende rechten:

    • a. het recht zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn naam of andere aanduiding als maker, tenzij het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
    • b. het recht zich te verzetten tegen de openbaarmaking van het werk onder een andere naam dan de zijne, alsmede tegen het aanbrengen van enige wijziging in de benaming van het werk of in de aanduiding van de maker, voor zover deze op of in het werk voorkomen, dan wel in verband daarmede zijn openbaar gemaakt;
    • c. het recht zich te verzetten tegen elke andere wijziging in het werk, tenzij deze wijziging van zodanige aard is, dat het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
    • d. het recht zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van het werk, welke nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of de naam van de maker of aan zijn waarde in deze hoedanigheid.

    Edit: voor als iemand weer opmerking plaatst over, en België dan? Deze auteurswet is een implementatie van de auteursrechtenrichtlijn van de EU. Dus ga er maar vanuit dat het nagenoeg hetzelfde is.

    Dit kan wat mij betreft allemaal zonder serverconfiguratie en met slechts een enkele rewriterule die gewoon alles doorstuurt naar een index.php die het verder uitpluist. Zo verplaats je het probleem naar programmacode / programmeerbare logica. Is dat niet veel eenvoudiger?


    Hangt er wel een beetje vanaf wat de rest van het domein allemaal doet, maar los daarvan verdient één centrale verkeersregelaar eigenlijk altijd de voorkeur boven tig verschillende stukken configuratie die bovendien allemaal op een verschillende plaats staan en ook apart ingeregeld dienen te worden. Simpelweg uit oogpunt van overzicht / simpliciteit.

    Eensch. Maar als iemand die graag ook denkt aan optimalisaties is in theorie een apache/nginx/etc rewrite wel efficiënter. En je zal iets moeten implementeren op een veilige manier met ook een duidelijke structuur om het op te vangen. Als de code al zo'n basis heeft, lekker gebruiken inderdaad. Anders, als het enkel zo blijft, dan misschien die rewriterules gebruiken.


    Overigens, ook al eens gekeken naar zo'n generator online? Die werken vaak best priems.

    In België niet van toepassing? Het principe van misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken is geharmoniseerd binnen de EU, waar ook België onderdeel van is. Zie bijvoorbeeld de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken en Richtlijn inzake misleidende reclame en vergelijkende reclame. Als ik jou was zou ik je daarin iets beter verdiepen ;) Als je dat wilt doen, zie de leidraad van de ACM.



    Daarbij houdt de ACM in het oog dat de Europese richtlijnen die de basis vormen voor de nationale wettelijke bepalingen voor consumentenbescherming uitgaan van maximum harmonisatie.



    Gelet op de functionaliteiten autoresponder en mass teaser en het moderator systeem. Gelet op de zinsnede "Ook bleek dat chatoperators die namens de fictieve profielen chatgesprekken voeren met consumenten onvoldoende duidelijkheid verschaften over de authenticiteit van het betreffende profiel en daarmee de aard van dienst." van de ACM in een toezegging



    Dat van profielen verwachtte ik al dat het wel goed zou zijn, maar zeker was het niet omdat het niet vermeld is.


    Het kan zijn dat alles goed is. Ik ken niet de exacte specificaties van het pakket. Maar daarom vraag ik er ook naar. De ACM is er nu scherp op :)

    Nog enkele andere tips:


    • Maak gebruik van npm. Goed versie en dependency beheer. Vergemakelijkt ook imports.
    • Maak gebruik van ES6.
    • Stop met jQuery. Het is verouderd en omslachtig. Ik zie ook dat je Bootstrap gebruikt. Bootstrap 5, die binnenkort uitkomt, stapt af van jQuery.
    • Je zegt te kijken naar React, maar kijk ook eens naar Vue. Heeft een lagere instap en vind het persoonlijk fijner werken.
    • Maak gebruik van een bundler zoals Webpack (makkelijke instap is iets als Laravel-mix). En dan bijv. gebruik maken van de hot-reload.
    • Waarom een eigen framework? Er ligt dan zo veel gevaar op de loer. Wel leuk uiteraard. Maar kans op fouten, bugs en veiligheidsrisico's is wel goed aanwezig. Ook onderhoudbaarheid is lastiger. Minder documentatie, minder 'ondersteuning' vanuit de community, minder goed overdraagbaar, minder goed up te daten. Makkelijke suggestie hiervoor is, gebruik Laravel.
    • Maak gebruik van user stories.
    • Ik zie dat je doet aan tests. Netjes! Maar doe je ook aan TDD? Zo niet, ook een tip.

    Voordat ik mijn eigen ingeving los geef, eerst enkele opmerkingen over dingen die al gezegd zijn.


    Maar voordat ik dat doe, complimenten aan @FangorN. Denk dat zijn post tot nu meeste meerwaarde geeft. Ik denk, net zoals hij heb ik het idee, dat er eerst in abstracto gesproken moet worden alleer men kijkt naar concrete aspecten.


    Opmerkingen over andere posts:


    Mijn idee is... bedenk en gebruik geen van de ideeën. Evalueer eerst alles. Bedenk wat je wilt. Stel een doel of meerdere doelen (SMART / de 3 typen).


    Voordat je concreet dingen gaat implementeren of voordat je om ideeën verzoekt, kijk eerst even naar de huidige situatie en schets de gewenste situatie. Wat definieert ICTS? Welke onderdelen van ICTS gaan goed? Waarom gaan die goed? Welke onderdelen gaan minder? Waarom gaan ze minder? Kunnen de onderdelen die goed gaan beter? Kunnen de onderdelen die goed gaan beter of kun je ze beten laten afvallen? Zijn er onderdelen die elkaar kunnen complementeren? Is er iets anders wat een van huidige onderdelen kan complimenteren?


    Ga ook back to basics. Stel haalbare doelen. En doe het in delen. Probeer niet meteen van alles te bereiken. Limiteer ICTS tot dat wat goed gaat of wat je wilt verbeteren. Voorkom een "Jack of all trades, master of none". Naar mijn idee heeft ICTS te veel doelen/functies op de website.


    Voorts, wat is ICTS? Wat wil je met ICTS bereiken? De antwoorden hierop mogen niet standaard zijn. Ze moeten onderscheidend zijn. Kijk naar andere websites. Wat mis je daar, en kan ICTS dat aanbieden? Is er iets wat ICTS onderscheid van de rest? Als het een combinatie van elementen is, leg daar de focus op en laat de rest vallen totdat daar ruimte voor is. Maar vooral, bij alles wat je met de website wilt, schrijf op waarom. Waarom wil je actieve leden hebben? Waarom wil je blogs? Waarom wil je bepaalde onderwerpen behandelen?


    Kortom, stel eerst een plan op. Werk het uit en stel de doelen. Pas dan moet je overstappen naar ideeën. Je zoekt nu naar oplossingen voor een doel of probleem die er niet is. Daardoor zal er geen samenhang zijn en kan je het proces naar het (niet bestaande) doel ook niet goed beschrijven en evt kwantificeren.


    Met betrekking tot de doelen. Maak onderscheid tussen de doelen. Resultaatdoel (actieve website), prestatiedoel (kwantificeerbaar doel, bijv. x nieuwe leden of x actieve leden per week of x berichten per week) en procesdoel (wat je gaat doen ik praktische zin om het prestatiedoel te behalen).


    Maak ook onderscheid in korte, middellang en lange termijndoelen. Kort bijv. maand tot enkele maanden, middellang een jaar en lang 5 jaar.


    Als je dit alles hebt gedaan, dan weet je al beter wat ICTS nodig heeft om te slagen. Welke functies je wilt behouden en welke functies je wilt toevoegen. Je kan dan ook doelgerichter om ideeën vragen in plaats van in het wilde weg wat vragen. Want hoewel er hier en daar leuke dingen gezegd worden, het bovenstaande is denk ik belangrijker. Straks ga je tijd investeren in iets moois, maar niet (goed) bij zal dragen aan je wens/doel.


    Tot slot, mocht je willen sparren / meer advies wilt, je weet me te bereiken. :)

    Zullen we het vanaf nu over inhoud laten gaan i.p.v. op de persoon spelen? Ik zie leuke te bespreken onderwerpen voorbijkomen, zoals welke taal als eerste leren, hoe je kinderen kan leren programmeren. Maar die onderwerpen hebben geen directe bijdrage aan de strekking van de topic. Ik zou zeggen, begin er een topic over als je het verder wenst te bespreken.


    De vraag is of iemand iets heeft qua crimegame en niet geschreven is in PHP 5.6 tijdperk. Suggesties hieromtrent lijken mij ook passend.


    Voor @tigermaffia, let a.u.b. goed op onderstaande citaat:

    3.2 Berichten dienen goed geformuleerd te zijn en geschreven te zijn in correct Nederlands of Engels.

    En voor de rest:

    1.1 Behandel elk (team)lid met respect.
    3.4 Plaats enkel berichten die van toegevoegde waarde zijn.

    Mocht het nog van belang zijn, gelet op de datum. Naar mijn weten mag je 'eigen uren' niet meerekenen. Jouw uren als persoon zijn geen 'kosten'. Het is anders als je een bedrijf hebt die reparaties uitvoert. Maar gezien dat niet het geval is zou ik als ik jou was niet die uren rekenen.