PHP framework

  • Hallo allemaal,


    Ik ben bezig met het herschrijven van een website voor een stichting, er is niet echt geld voor dus vandaar dat ik hier terecht kom.


    Ik kreeg het advies om een php framework te gebruiken. nou ben ik hier totaal nieuw mee.
    Wat raden jullie aan en wat zijn de voor- en na-delen om dat of een framework te gebruiken.


    ik hoor het graag.

  • Je gaat sowieso veel netter werken, nou ken ik jou achtergrond niet maar met Frameworks werk je over het algemeen veel netter. Ook zitten veel dingen ingebouwd, je hoeft dus het wiel niet opnieuw uit te vinden omdat dit vaak al ingebouwd is.


    1. Makkelijk aan te leren.
    2. Veel functies al ingebouwd in het Framework.
    3. Het werkt sneller in laadtijden dan een plat systeem.
    4. Patterns aanleren zoals MVC.


    CodeIgniter:
    Zelf vind ik CodeIgniter 3.x wel prettig aangezien die best bekend is en dus ook veel Stackoverflow vragen heeft gehad met oplossingen. De documentatie is makkelijk leesbaar, als je basis PHP kent moet dit dus ook goed te begrijpen zijn.


    Op GitHub zijn ook veel verschillende libraries te vinden, zo kan je bijvoorbeeld een modulair systeem maken. Zelf ben ik op een project met een RESTFull API bezig, hiervoor gebruik ik een CodeIgniter implementatie die je via GitHub kan downloaden.


    Laravel 5.3:
    Hier ben ik zelf fan van, goede documentatie met veel beveiligingslagen die ingebouwd zijn om het voor jou makkelijker te maken. Voordat je met deze Framework gaat werken is het belangrijk dat er geen tijdsdruk op je zit voor de oplevering.


    Wanneer je hier voor het eerst mee begint is het nogal veel opzoeken en uitproberen omdat dit (denk ik) nieuw voor jou is dus je bent er niet heel bekend mee. Wanneer je er serieus mee aan de gang wil gaan kan ik je Laravel zeker aanraden de community wordt steeds groter hierop.

  • @AarClay Tuurlijk blijven er grote verschillen. Persoonlijk vind ik dat CodeIgniter door zijn overname etc. een beetje de boot heeft gemist... Toch wel verstandig om te blijven volgen want CodeIgniter is met versie 4 een enorme stap de goeie richting op aan het maken!

  • @AarClay De structuur van CodeIgniter 4 is helemaal op de schop gegaan, alleen streeft CodeIgniter ernaar om direct te kunnen updaten van CodeIgniter 3 naar CodeIgniter 4 dus veel functie's zijn backward compatible gemaakt...


    Vanaf dat punt willen ze langzaam CodeIgniter 4 zijn structuur aanpassen, zullen verschillende functie's deprecated worden en zullen er migratie guides worden geschreven zoals Laravel dat doet. Het feit dat CodeIgniter 4 geschreven is voor PHP 7 zal al een enorme vooruitgang zijn in zijn performance etc.


    Ik ben in iedergeval erg positief omdat ik persoonlijk Laravel met sommige dingen te omslachtig vindt, maar momenteel wel het beste framework is op de markt.

  • graag had ik de methode geweten hoe ik externe classen moet gebruiken (en dit liefst zonder foutmeldingen) in mijn php bestand.

    Je kan geen externe classen gebruiken, alleen binnen je eigen web-omgeving als je dat bedoelt?


    Om classen aan te roepen buiten je huidige PHP-bestand kun je gewoon je bestand includen (require_once()) en aanroepen. Het makkelijkste is om alles wat je nodig hebt aan te roepen boven aan te roepen bij je PHP-bestand, wanneer je niet zo goed weet wat wel en niet ingeladen is...


    Ben je wat gevorderd kun je gebruik maken een autoloader of kijken naar de package manager composer.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!